Planul de călătorii, reloaded

Acu vreo 3 ani scriam un studiu despre unde mai putem călători ca să fim cool și explicam ce-nseamnă cool, adică în fond să aibă un ecou în cercul social propoziția „în concediu am fost în ____”.

Așa stăteau lucrurile pe vremea aia în Berlin, și privind retrospectiv îmi dau seama că Berlinul e un oraș extraordinar de competitiv dpdv social, toată lumea își curează experiențele și își compune conștient întreaga prezență pentru a-ți transmite cât mai clar că ai de-a face cu o persoană interesantă. Iar călătoriile, posibilitatea de a povesti despre locuri îndepărtate și despre experiențe pe care prietenii tăi nu le-au avut – ei bine, astea cântăreau (și cântăresc încă) foarte greu în CV-ul neoficial. Că dacă zici „am fost în concediu în Italia” – pîrț, nu e nimic exotic în asta; dacă zici că „am fost în India”, tot pîrț, că orice hipster care se respectă a fost deja și în India – iar problema e că dacă spui că „am fost în Macedonia” iarăși e cam pîrț pentru că lumea nu știe suficiente lucruri despre țara asta încât să aibă măcar un stereotip pe care să-l extindă și peste experiența ta.

Astfel, după cum arătam în studiul de atunci, alegerea unei destinații potrivite este, în sine, un proces care cere artă și pricepere. Artă și pricepere în chestiunea asta n-oi avea eu așa, din instinct, – dar stai să vezi că pot s-o iau sistematic și s-ajung la un rezultat decent – ceea ce am și făcut, și am ajuns la țara câștigătoare pt anul 2014, și anume Tajikistan.

Toate bune și frumoase numa’ iaca vremurile s-au schimbat amarnic, războaie, atentate, tensiuni și instabilități oriunde vezi cu ochii – deci dacă ar fi să refac studiul aș ajunge probabil la alte concluzii. Tajikistan încă mi se pare o destinație acceptabilă, dar probabil că în 2017 Tajikistan ar reieși câștigător pe cu totul alte căi.

…. și mi-a venit să scriu toate poliloghia asta tocmai pentru că am citit un alt clasament care se întreabă, în deplină concordanță cu vremile în care trăim, nu „unde sunt cele mai mișto peisaje?”, nu „unde sunt cele mai interesante experiențe, cea mai temeinică cultură?” – ci direct „unde e cel mai sigur?”. Pe drept, nu poți să-i judeci.

Rezultatele sunt, după cum se vede, cam boring, cam din eșalonul al doilea – dracu’ știe, poate asta e șansa țărilor mai anonime să înflorească în turism. Adică na, orice țară e interesantă dpdv cultural, poate a trecut vremea vizitării marilor culturi (China, Iran, Siria, Franța, SUA, etc) – și a venit nivelul al doilea, ăla în care nu mai suntem copleșiți cu noutate de-a gata, ci trebuie să mergem s-o căutăm.

Lasă un răspuns

