Cu Oscarurile, :(

Vreau musai să țin tradiția cu pronosticurile dar, cum anul ăsta am rămas în urmă cu filmele, va trebui să fiu creativă în abordare.

În loc de scutire medicală: n-oi fi terminat eu de văzut toate filmele din categoriile de interes de la Oscar (Best Picture și Best Foreign Language Film) – da-n schimb am fost la Berlinală și m-am întors cu gura până la urechi de la câte mi-a fost dat să văd. (Asta zic și eu așa, în treacăt, ca să mă laud că am fost). În alte epoci asta ar fi constituit material de minim 3 postări pe Foarfeca, dar în acele alte epoci aș fi avut și timp de scris 😉

În fine: să trecem la subiect, și începem cu Cel mai Bun Film:

  • La La Land – Ăăă… Deci. Pe oriunde te uiți se face tapaj pe La La Land că ar fi cel mai oscariabil. La Foarfeca în schimb a fost unul dintre cele 2-3 filme din viață la care am pus… (*mă și înroșesc de rușine să spun că am făcut vreodată așa ceva*), mă rog, am pus player-ul pe viteză 2x. Frate!, deci toate ca toate, dar eu când văd că împăratul e gol păi poa’ să-l premieze cu 6581 premii BAFTA: eu tot o să zic că împăratul e gol. În cazul nostru: filmul e mediocru cu indulgență. Sigur, nici concurența nu e prea răsărită – dar nici să nu ne urcăm în copac, zic. Punând cap la cap să zicem că are șanse mari, de vreo 70-80% (dar nu 90% cum îl laudă lumea).
  • Arrival – Film bun, regizor prost. Adică ideea super mișto, cu o consultanță de specialitate evidentă, chiar și decent jucate rolurile principale – dar când să se ambaleze filmul să devină mai interesant – pac!, regizorul s-a gândit să taie și să treacă la alt subiect. Cum se ivește vreo ocazie ca să devină mai profund, mai incisiv – cum gata!, destul, să nu speriem publicul de mall. E, și-n felu ăsta a Arrival nu e altceva decât un Hollywood cu pretenții, al cărui singur merit e că aduce în discuția de salon întrebări din domeniul comunicării – ceea ce incontestabil e super mișto. Ah, și muzica. Un 60% zdravăn.
  • Hell or High Water – Filmul e un exercițiu într-un anumit stil, cu o poveste haiducească, cu efectele vizuale deja consacrate, cu tot ce-i trebuie. Nu e rău, dar în nici un caz n-are anvergura sau măcar pretenția de profunzime pe care o aștepți de la cei nominalizați. Nu-mi dau seama de ce a fost nominalizat, dar cred că șansele reale sunt undeva pe la 0%.
  • Manchester by the Sea – Uite aici profunzimea, sau pretenția de profunzime, de care ziceam adineauri. Mă rog, domnului Casey Affleck cred că i se potrivesc mai degrabă roluri precum cel din Asasinarea lui Jessie James, dar asta e deja o chestiune subiectivă. Sunt unele momente în film care chiar vorbesc despre viață și sunt autentice, alte momente sunt artă – în fine, din punctul meu de vedere abia ăsta e un candidat serios. Un 70-80% pe merite proprii, nu pe marketing, ca La La Land.
  • Lion – Nu l-am văzut încă, dar am văzut trailerul și materialul din „Ca-n Filme”, deci mi-am făcut o idee. Încă un exemplu din lunga serie a filmelor emoționante dar de al căror titlu am și uitat. Parcă a mai fost un film cu Dev Patel, ceva cu el singur pe-o barcă (iaca mi-e și lene să-i caut numele), tot din aceeași familie. Nimic rău în asta, mai ales că Lion e și bazat pe ceva poveste reală (ceea ce îi crește șansele) dar dpdv al contribuției artistice… na, slăbuț. 40% șanse estimative, revin cu update când l-oi fi văzut.
  • Hidden Figures – Nici p-ăsta nu l-am văzut încă, numai trailer și ceva comentarii cât să-mi fac o idee. E ceva caricatural în modul în care își prezintă americanii unele părți din trecut, mai ales anii ’50-’60 – caricatural în sensul de desen animat: personajele nu au complexități, nu-s oameni în carne și oase, sunt doar acolo ca să dea replici cu morală. Așa și cu Hidden Figures ăstea, mă și mir că povestea cu negresele care și-au învins epoca abia acuma ajunge să fie arătată la cinematograf. Iar când în sfârșit se arată, e doar o caricatură cu femei care nu fac altceva decât să fie negrese și înfipte. Poveste reală – check; the black struggle – check; contribuție artistică – mediocră. Tot un 40% estimativ.
  • Moonlight – Și nici p-ăsta, tot numai trailer și critici. În schimb ăsta pare făcut din personaje cu trăiri și dileme, calitatea imaginilor și filmarea arată un oareșce simț cinematografic – în fine: îl bănuiesc că ar fi chiar o idee mai remarcabil decât Manchester by the Sea. O să revin cu impresii când l-oi vedea, dar din speculație îi dau și lui niște 70-80% șanse la statuetă.
  • Hacksaw Ridge – Și… se putea?… Un film cu război, soldați, patriotism & etc. Se putea? Nici p-ăsta nu l-am văzut și nici în trailer nu mă încred orbește – dar ce bate la ochi din efectele vizuale e schema de lumini și culori a la Speilberg, aceeași tușă se pioșenie vizuală față de poveștile cu eroii neamului. Unde mai pui că e Mel Gibson la butoane, plus poveste adevărată, plus o poveste care arată potențialul moral superior al SUA – le bifează pe toate! Personal am apreciat sincer că nu a pus în rolul principal vreo vedetă deja tăbăcită – dar pentru contribuția artistică va trebui să văd tot filmul. Până una-alta cred că șansele sunt la un onorabil 50%.

Și să continuăm cu Cel mai bun Film Străin – iar aici e greu.

  • Toni Erdmann – Hhhha! Crecă am mai zis pe-aicea că mi-a plăcut mult, dă speranțe că poate cinematograful german, marele absent de pe scena artistică a lumii, începe să-și revină. N-am nici cea mai vagă idee dacă corespunde criteriilor criticilor de Oscar, dar prin comparație cu câștigătorii din alți ani cred că șansele sunt limitate undeva pe la 70%.
  • The Salesman – Să spun drept: mai am de văzut vreo 30min din el și asta se va întâmpla abia săptămâna viitoare probabil, când vor apărea și subtitrările complete. Când m-am pornit să-l văd nu știam că cele pe care le descărcasem ajungeau numai până la vreo 75% din film, că este un singur tip undeva pe internet care scrie chestiile astea și toată lumea stă după el să le urce pe GitHub. În fine: chiar și așa e un film cu standarde, mi-a plăcut cum a surprins ambivalența societății iraniene în privința victimelor violului. Ce folos însă?, dacă regizorul ăsta a câștigat deja Oscarul cu filmul său precedent (A Separation), așa că nu cred că Academia l-ar premia pe vr’unu de două ori la rând. Deci un 40% prudent, din păcate.
  • A Man Called Ove – Serios? I mean: serios? Adică na, cel mai slab film de pe categoria asta poate concura lejer cu oricare din filmele de Hollywood, dar totuși. Cine l-a propus și de ce? Adică ăsta a intrat în competiție și Sieranevada nu?! Un film de feel-good care se preface că atinge și subiectul imigrației în Suedia dar fără vreo contribuție artistică excepțională. SPER că n-are șanse mai mari de 20%.
  • Deci probabil că bătălia se va da între Tanna și Land of Mine, pe care eu încă nu le-am văzut. Din trailere și din comentarii cred că sunt amândouă la fel de valoroase dpdv al contribuției artistice, mai rămâne să și confirme.

La secțiunea Documentare nici n-am avut timp să mă uit după trailere sau comentarii, dar de pe listă mi-a atras atenția „I Am Not Your Negro” care a fost și la Berlinală – în caz că poate o fi și ăsta un indicator că e ceva de capul filmului.

*

În rest?

Am în realitate foarte mult chef să vorbesc despre cinematograful românesc. Odată ce ai într-un singur an niște vârfuri precum Bacalaureat, Sieranevada, Ana, mon amour… e clar că avem de-a face cu o maturizare sustenabilă ale cărei urmări o să influențeze încă multe generații – iar asta e impresionant și merită amintit. În fine, nu e aici locul să mă lungesc.

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s