Fusei la Budapesta (a X-a oară)

Nu e prima oară şi nu prea am chef să reiterez evidenţele (da, e un oraş mişto – şi cu cât îl cunosc mai bine îmi place mai mult; atenţie, blasfemie: mi se pare mai incitant decât Viena!) aşa că o să merg direct la subiect:

De când m-a apucat interesul pentru muzeele naţionale de istorie acu 4-5 ani, este prima oară când a) m-am nimerit în Budapesta, şi b) am avut timp şi posibilitatea să mă duc să vizitez. Am fost deci la Muzeul Naţional Ungar, şi anume cu intenţia precisă de a vedea cum anume diferă poveştile pe care le-am învăţat eu la şcoală de poveştile lor. Mă refer desigur la chestiunea cu Transilvania.

Pentru cine nu a citit la vremea respectivă, m-am întors din periplul verii 2012 cu o analiză comparativă a muzeelor de istorie din Atena, Istanbul şi Bucureşti, şi mustăceam cu privire la diferenţele subtile sub care era prezentată perioada fanariotă în cele trei poveşti respectiv. Mă aşteptam deci la o mustăceală similară acuma şi la Budapesta.

Ei bine, orice mustăceală a ieşit din discuţie de la bun început, când de la prima cameră – cea dedicată formării Statului Ungar în sec. IX – statement-ul de pe perete zice că hunii s-au stabilit în bazinul Carpatic şi acolo au întemeiat primul stat ungar (vezi poza).

20161016_115348

Amu… să fie clar: în şcoală am detestat istoria, era un chin, totul se învăţa pe de rost (şi lecţiile şi comentariile) – aşa că nu dispun nici de surse credibile de istorie, iar pe alea de care dispun nu le stăpânesc. Cu toate astea ţin minte că noi aşa am învăţat: că hunii au venit de undeva de la Est sau Nord-Est, au trecut peste teritoriul României de azi şi s-au stabilit în Câmpia Panoniei. Ulterior, saşii şi secuii ar fi fost „aduşi” în Ardeal şi plasaţi pe linia Carpaţilor în scopuri de apărare.

De-aia zic că de la bun început, de la prima cameră a muzeului, n-a mai fost loc de mustăceală: diferenţa dintre poveşti e la fel de subtilă ca un ciomag în cap.

Diferenţele continuă, bazându-se pe acelaşi fundament: toate hărţile statului medieval ungar arată ca-n poză (Transilvania fiind inclusă cu naturaleţe), despre anul 1600, respectiv Unirea lui Mihai Viteazul, nu se pomeneşte nimic, nici despre anul 1918, în schimb spre ruşinea mea am înţeles abia acuma de ce aşa-numitele „pretenţii revizioniste” se cheamă „revizioniste”. Ba chiar şi alte detalii au fost noi pentru mine, într-una din hărţile Evului Mediu timpuriu cam tot teritoriul Ţării Româneşti şi al Moldovei figurau, ca vecini al statului Maghiar, cumanii. Asta în vreme ce în manualele de istorie de la şcoala românească se pomeneşte doar în treacăt pe undeva că ar fi existat nişte unii, „cumani”, în vizită prin zonă la un moment dat – fără detalii suplimentare.

Deci aşa…

20161016_114945

Ăsta ar fi un bun moment să clarific concluziile pe care le-am tras din vizita asta.
Cum îmi place mai presus de orice să fie echitabilă, şi cum nu am sentimente partizane pentru nici una dintre poveşti, nu-mi rămâne decât să constat diferenţa uriaşă dintre istorii. Concluzia unică nu poate fi „vai!, înseamnă că tot ce-am învăţat la şcoală este fals”, nici „vai!, dar tot ce povestesc ungurii este fals!” – pentru că asta nu ar fi echitabil. Înseamnă, cel mult, că „vai!, înseamnă că ambele popoare şi-au scris istoria cum le-a convenit şi că există motive de îndoială faţă de amândouă”. În paranteză fie spus, am senzaţia că în orice discuţie de până acuma pe tema asta (între, de exemplu, români şi secui) fiecare dintre părţi a urmărit doar să-i facă pe ceilalţi să-şi pună la îndoială manualul de istorie, considerând în acelaşi timp propriul manual de istorie ca adevărat. Constructiv şi matur, ce să zic?
Revenind însă: dat fiind că nu dispun de surse mai acătări, rămân cu constatarea că uite domle ce diferenţă! Dar, intrând între timp în contact şi cu alte popoare, guess what?, se pare că toată Europa Evului Mediu a fost o vânzoleală fără cap şi fără coadă, toţi se băteau pe teritorii şi alianţe. Cred că pot să afirm, chiar aşa fără cunoştinţe aprofundate de istorie, că ORICE regiune din Europa (la modul: închizi ochii şi pui degetulpe hartă) a schimbat în Evul Mediu minim 2-3 stăpâniri. Prin urmare, aşa cum Evul Mediu a lăsta motiv de gâlceavă peste Transilvania, aşa a lăsat motiv de gâlceavă peste absolut toate regiunile tuturor ţărilor de azi. Abia în sec. XIX-XX s-a hotărât omenirea că cea mai bună idee de organizare este cea a statelor naţionale (bazate pe etnie şi limbă comună), ceea ce satisface majoritatea maximă din populaţie.

Dacă ne-apucăm să numărăm istoria dinainte de statele naţionale… atunci 1) trebuie să ne hotărâm de unde începem: refacem graniţele de la 1700? De la 1500? Sau mai bine de la 1100?; şi 2) e bine să ne lămurim fără urmă de îndoială despre adevărul acelui an de hotar de la care ne hotărâm să numărăm istoria; adevăr care însă, cu cât e mai departe în timp anul vizat, e cu atât mai ceţos şi mai alunecos.

Deci? Deci nimica. Nu e treaba mea să dau soluţia la probleme atât de grele. Dar măcar un apel la raţiune şi la relativizare pot să fac şi eu.
Pentru mine personal am fotografiat toate textele de istorie şi cred că o să redeschid „Scurta istorie a poporului român” a lui Djuvara, să-mi reamintesc mai concret ce zice el pe tema asta, să fac o comparaţie. Nu că n-ar fi şi alţi istorici mai buni pe lume, dar până una-alta ăsta e singurul care pare lucid şi a mai şi scris o carte accesibilă pentru profani.

În rest, muzeul drăguţ şi bine aprovizionat. Am stat la coadă vreo 10-15 min, iar dintre cei din faţa mea minim jumătate vorbeau maghiară (ceea ce e de lăudat), iar mulţi chiar pensionari îmbrăcaţi de duminică. Ah!, şi iarăşi faza aia cu „am stat noi în calea Otomanilor şi am apărat Europa” a apărut din nou, la fel ca-n Belarus şi ca-n România. Să n-o mai văd că mi s-a luat.

Lasă un răspuns

