Când am fost pentru prima oară în Istanbul în Bazarul Mare m-am așezat la o pauză de cafea cu o prietenă. Meniul era simplu: cafea turceasă fără zahăr, cafea turcească cu nițel zahăr, sau cafea turcească cu mult zahăr.
Eu știam de la bun început că o vreau cu mult zahăr, prietena mea însă a ezitat atunci când a venit chelnerul așa că băiatul s-a gândit să-i sară în ajutor și i-a recomandat să aleagă „cu puțin zahăr”, argumentând că „dacă vi se pare prea puțin dulce puteți întotdeauna să mai adăugați zahăr – dacă ați fi fost complet împotriva zahărului sigur ați fi comandat de la bun început fără zahăr – dar așa, cel mai bine să alegeți calea de mijloc.”

Mi-aduc aminte chiar că imediat după ce a plecat chelnerul am comentat amândouă recomandarea lui, că uite cum ne-a ținut o predică competentă dintr-o… banalitate. O idee de bun simț, Captain Obvious, la mintea cocoșului. Am chicotit și am trecut mai departe.

Dar totuși. După 9 ani și niște experiență profesională la bord trebuie să revin din ce în ce mai des la amintirea băiatului ăluia, și să recunosc, de fiecare dată din ce în ce mai mult, că omul știa el ce știa.

Nu numai – dar mai ales – în viața profesională ai mereu de-a face cu oameni care știu mult mai puține lucruri decât le atribui tu că ar ști. Doar pentru că au cu 20 de ani mai multă experiență sau doar pentru că au titluri sau funcții înalte, asta nu înseamnă că le știu pe toate. Uneori e de înțeles – că poate domeniul meu e doar tangențial apropiat de domeniul lor – uneori de de-a dreptul vorba de impostori sau de dinozauri… în tot cazul e absolut naiv să presupun că lucrurile care mi se par mie la mintea cocoșului sunt într-adevăr general cunoscute.

Că nu-s.
Și atunci paradox: mie mi-e la unele chestii jenă să dezvolt subiectul pentru că mi se pare că i-aș plictisi sau i-aș jigni pe cei cu care stau de vorbă; turns out însă că, dacă-mi înfrâng inhibiția, predica mea despre idei de bun simț poate fi chiar de ajutor. Iar gândul la băiatul din Grand Bazaar Istanbul, care între timp mi-a devenit mentor fără să știe, ajută la înfrângerea respectivei inhibiții.

Lasă un răspuns

