Am mai povestit de studiul despre societatea germană la care am participat acu vreo doi ani, ăla legat de imigranți și musulmani.
Ce nu-mi aduc aminte foarte bine este dacă am nuanțat mai explicit pe undeva una din observațiile cele mai bizare: la întrebarea „cam cât estimați Dv. că ar fi procentul musulmanilor în Germania” erau destui care să spună că 30-40% sau chiar mai mult. However, întrebarea următoare era „bun, și… cam câți musulmani aveți în cercul de prieteni? printre cunoscuți? în familie? la serviciu?”. Taman cei care se simțeau invadați de 30-40% musulmani în Germania, tot ăia se dovedea că nu cunoșteau nici măcar din vedere vreun musulman. Măi să fie. Dacă sunt așa mulți, cum se face că nu cunoști nici unul?

Având observația asta, nu e greu de explicat de ce în Germania de Est au fost respondenții cei mai speriați, cei mai invadați (și, din câte se vede la știri, cei mai ușor de păcălit cu mișcări anti-islamizare ca PEGIDA): în Germania de Est nu-i nici picior de imigrant sau de musulman, că acolo nu-s joburi. Iar când zic „Germania de Est” exclud evident Berlinul și alte orașe mari precum Leipzig, pt simplul motiv că orașele mari se supun altor reguli, lumea e mai internațională și mai informată.

Deci? Cât de previzibil este omul ca animal? Păi iată apropo de Brexit: some of the strongest leave areas have had the fewest recent new immigrants. Orice sociolog zâmbește cunoscător și trece neimpresionat la alte date, că asta nu e o noutate. Noi rămânem cu rezultatele boroboaței.

Sincer? Am crezut până în ultimul moment că englezii și-au băgat mințile în cap și au votat rațional – de-aia am și fost uluită când am aflat rezultatul. Dar nu-i nimic, Pământul continuă să se învârtească și fără UK în UE, și mă bucur că poziția oficială a UE a fost fermă pe tema asta, fără rugăminți sau concesii. Sunt în continuare de fix aceeași părere ca acum 4 luni.

Lasă un răspuns

