Fincă data trecută mi-am vărsat oful şi-am comentat tot ce mi-a venit pe limbă despre Belgia, e corect să fac şi un episod alternativ despre chestiile care-mi plac (înainte să comentez din nou despe ce nu-mi place :p ).

Păi hai s-o încep cu chestiile de bază, pe care trebuie să le dau din drum: chestiile care sunt cumva de aşteptat, chestiile normale într-o ţară a UE. Stat social, şosele decente, oraşe frumoase, salarii confortabile, instituţii care te ţin de mânuţă, chestiile astea. Mor de curiozitate să văd mai de-aproape sistemul lor de învăţământ, din câte înţeleg e destul de performant.

Şi acuma mai în detaliu, despre ce e cu adevărat deosebit pe aici, şi o să mă limitez la trei chestii: deschiderea către lume, simţul calităţii şi a esteticului, şi internetul.

Asta cu deschiderea către lume sunt curioasă cât se datorează culturii belgiene, şi cât faptului că Anvers-ul e un mega port, dar cred că amândouă merg mână-n mână. Mă refer de exemplu la faptul că aaabsolut toată lumea vorbeşte engleză, până şi cu băbuţa care mi-a vândut aţă mouline am scos-o la capăt cu engleza. Dar nu atât limba engleză e impresionantă, cât mai ales diversitatea de care am mai zis ori de câte ori a venit vorba de Anvers: abia foarte târziu mi-am dat seama că în alte oraşe europene de mărimea Anvers-ului nu e aşa de bineînţeles să ai restaurante cu specific din absolut toate regiunile la care te-ai putea gândi, dar şi magazine de alimente, de haine, agenţii de voiaj, etc.
Aş îndrăzni chiar să spun că, cel puţin din punct de vedere al chestiilor vizibile/ gustabile, Anvers-ul e mai divers decât Berlinul. Ştiu, sună ca o blasfemie iresponsabilă ceea ce zic, dar până una-alta în Berlin încă mai rămâne să văd o frizerie cu specific din Caraibe, cu bar, masă de biliard, muzică tare şi miros de marijuana – în centrul oraşului.

Apoi, ziceam de simţul pentru calitate şi pentru estetic.
Ştiu, asta sună în contradicţie cu ce-am zis şi ce o să mai zic despre ideea belgienilor de „locuinţă”, apartamentele „normale” belgiene sunt nişte cutii de plastic care cad peste tine prin comparaţie cu apartamentele „normale” nemţeşti, şi aici includem şi calitatea finisajelor şi a izolaţiei termice, nu mai zic de uşi… în fine.
Dar totuşi.
Când vine vorba de mobilier, de haine şi de mâncare, standardele se schimbă complet. Cheia stă în disponibilitatea belgienilor în a cheltui substanţial pentru calitate şi frumos în domeniile astea. IKEA… e mai aşa, pentru studenţi, la fel şi H&M: aici înfloresc nenumărate mici croitorii – şi, am mai menţionat, Anvers-ul e un hub de design vestimentar pe plan iternaţional, ceea ce se vede în toate vitrinele.
Iar cu mâncarea… ei bine, în primul rând abundenţa şi diversitatea de brânzeturi, că poziţia între doi vecini brânzofagi, Franţa şi Olanda, are avantaje. Ceea ce mă impresionează însă, apropo de disponibilitatea belgienilor de a cheltui pentru calitate, este că magazinele locale tip traiteur (oferta limitată la mezeluri, brânzeturi, vinuri, delicatese) sunt mereu pline şi vesele, oferind calitate şi preţuri semnificativ peste ceea ce se găseşte la supermarket. O frumoasă alternativă la capcana Lidl/ Metro/ Kaufland din care, în alte părţi ale Europei, nu se mai poate ieşi – o avea ceva efecte bune şi obsesia belgienilor de a tot fi ei autonomi, fiecare şef pe scara blocului lui.
Din detaliile astea puse cap la cap rezultă acea primă impresie pe care o are oricine vine pentru prima oară în Belgia: totu-i aranjăţel şi dichisit.

În fine, internetul. Nu c-ar merge cine ştie ce, nici pentru că ar fi ceva specific Belgiei – dar, după dictatura GEMA şi în general după toate beţele în roate puse în calea utilzatorului de YouTube din Germania… Belgia apare dintr-o dată ca o pajişte însorită. Nu ştiu când am mai avut ocazia să descopăr muzică, de exemplu, pe cont propriu – cu ajutorul YouTube. YouTube n-are inhibiţii, n-are interdicţii, îmi cântă ce-i vine în autoplay şi ce-a învăţat el pe parcurs că-mi place – şi este minunat. Din punctul ăsta de vedere mă simt foarte recunoscătoare.

Lasă un răspuns

