Doamne iartă-mă: iarăşi cu educaţia

Discuţia stagnează de ceva vreme – şi de fapt nici nu e o discuţie.

„Stagnează” pentru că deja de nişte ani tot auzim aceleaşi şi aceleaşi argumente: că fiecare copil e diferit, că trebuie făcut ceva, că trebuie cultivată creativitatea în copii, că sistemul actual e defect. E incredibil că încă mai apar clipuri, luări de poziţii şi articole serioase, ba chiar încă se mai trezesc părinţi indignaţi pe Facebook care descoperă gaura din covrig: dom’le, dar sistemul ăsta e complet stricat! Copiii sunt înregimentaţi într-un mecanism standardizat complet absurd!!!
După care revine, mereu şi mereu, aceeaşi ilustraţie – uneori cu un bonus, un citat atribuit lui Einstein, ăla cu peştele care nu poate urca în copac.

Înduioşătoare ingenuitate a celor care au impresia că sunt primii care vin cu observaţia.

Şi se tot protestează şi se tot reciclează argumentele astea – dar nu e clar cui sunt adresate. Nu există un partener în dialogul ăsta – de-aia zic eu că nici măcar nu e o discuţie: sunt nişte unii (toţi de acord între ei) care vociferează… şi atât. Cumva, lumea nu se schimbă. Partenerul de dialog ar putea fi instituţiile abilitate gen ministerul învăţământului – dar instituţiile sunt simpli executanţi, ele nu au menirea de a trasa viitorul unei societăţi; e mai indicat şi mai sănătos să existe o altă parte a societăţii care să iasă la dialog cu contraargumente – şi atunci măcar o să avem o discuţie, şi o să evoluăm şi noi în sfârşit de la simpla constatare a unui defect.

Şi aici vine problema mea. Mă miră absenţa vocii contraargumentului – iar pentru asta mă uit ţintă la sociologi.

Sistemul nostru de educaţie în masă e relativ nou în istorie, a izvorât cumva din spiritul vremii în secolele 19-20, din recunoaşterea necesităţii unei minime alfabetizări – şi mă rog, mai mulţi factori. Ce mai la deal la vale: cele 8 sau 10 clase obligatorii sunt rodul unor planificări naţionale bazate pe recunoaşteri sociologice, care spun că societatea modernă are nevoie de membri care să ştie să citească, să socotească, să construiască propoziţii şi argumente, să gândească abstract, şi să aibă câteva noţiuni elementare despre diversele aspecte ale vieţii de pe Pământ (geografie, istorie, biologie, etc). Când un copil iese din instituţie trebuie să aibă chestiile astea în buzunar: ca să înţeleagă anunţuri gen „STOP! PERICOL!”, să se prindă că dacă o Eugenie costă 1 leu, atunci două Eugenii costă 2 lei, să nu creadă că soarele se învârte în jurul Pământului, să nu mănânce de pe jos, de-astea. Aşa a fost gândirea care a stat la baza sistemului de astăzi.

De-aia sunt toţi copiii înregimentaţi la învăţarea aceloraşi noţiuni: că aşa s-a considerat la un moment dat că ar fi folositor, şi aşa a rămas. Iar ăsta mi se pare un contraargument de maxim bun simţ în faţa celor care spun că sistemul e defect.

Şi nu numai că e un argument de bun simţ, dar e un argument. De aici măcar putem urni discuţia într-o direcţie: bun, mai avem nevoie de un sistem unic minim de alfabetizare? Dacă da, atunci poate ar trebui redus la 4 ani? La 6 ani? Sau mai ştii, poate că are sens s-o transformăm şi s-o lungim la 12 ani? Dar cu acceptarea ideii logice că, dacă sistemul va fi unic şi toţi copiii or trebui să iasă cu aceleaşi noţiuni – atunci e evident clar că şi testele vor fi unice, şi manualele şi poate chiar şi metodele. Sau poate că vrem să renunţăm cu totul la alfabetizarea minimă? E şi asta o opţiune! Putem pune ceva în loc – sau pur şi simplu scoatem din uz ideea asta învechită de şcoală ca instituţie, şi ne organizăm altfel.

Habar n-am, şi nici nu ţin să am. Dar hhhhhai odată să urnim cumva discuţia asta într-o direcţie, că deja mă seacă reciclarea caricaturii ăsteia de mai sus.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s