Mă uit la poză şi mă screm să-mi aduc aminte când am fost ultima oară la o grădină zoologică. Probabil în anul 2000, într-o excursie de grup. Adevărul e că, din proprie iniţiativă, nu mă văd vizitând un Zoo – iar atunci când s-a mai testat ideea în vreun grup eu nu m-am înghesuit s-o încurajez.

Nu ştiu exact de ce, că nu am vreo antipatie activă faţă de grădini zoologicecred că pur şi simplu nu am descoperit încă utilitatea personală a unei vizite la Zoo. Mai exact: utilitatea repetării unei vizite la zoo. Există o valoare în prima vizită: să vezi pe viu anumite animale despre care deja ştii şi eşti curios cum arată şi cum se comportă. Că nu poţi să ştii doar din cărţi că un elefant este mare; trebuie să vezi pe viu cât e de mare şi în ce direcţie e mare. Dar, cu toate modernizările, grădinile zoologice nu au reuşit niciodată să iasă din acel clişeu al observatorului de curiozităţi din secolul 19 – fie ca savant cu caietul în mână, fie ca om din popor care vine să caşte gura şi să se minuneze. Tot ce s-a schimbat de la Humboldt până astăzi a fost îmbunătăţirea condiţiilor în care stau animalele, şi faptul că societatea civilizată a înţeles că există un standard minim de umanitate cu care trebuie tratate animalele. Fără a nega meritele progresului din acest domeniu, grădinile zoologice rămân totuşi o relicvă a secolelor trecute.

Ei, treaba din poză e o altă poveste – e prima oară când mă găsesc dorind din proprie iniţiativă să merg la acel zoo să trag de acea sfoară. Da, aşa da! În sfârşit o interacţiune cu animalele, o primă tentativă de a sparge geamul ăla veşnic prezent între exponat şi observator. Nu e numai un progres din punctul ăsta de vedere – dar are şi o utilitate practică: nu mai rămâne să afli doar din cărţi faptul că un tigru e puternic; acuma ai ocazia să afli pe viu cam câtă forţă zace în animalul ăla – pentru eventualitatea în care te-ai gândi să-l subestimezi. Asta ca să nu mai vorbim că a fi mereu distractiv să te joci cu nişte pisici.

Lasă un răspuns

