Studentă fiind în Bucureşti, la întrebarea „unde locuieşti?” am răspuns întotdeauna cu „Titan”. Tehnic, din Titanul meu vedeam pe geam deja Pantelimonul, dar totuşi aparţineam de Titan, iar localizearea vagă pe undeva prin Estul oraşului era suficientă, nimeni nu se interesa mai îndeaproape dacă stau mai pe lângă IOR – şi dacă da, atunci mai înspre Auchan? sau mai după mall-ul Titan*? Cel mult se mai întâmpla un „A, da? Şi eu tot în Titan! Pe la ce staţie de metrou stai tu?”.

Grad de precizie: un cerc cu raza de vreun kilometru şi poate mai bine.

*

În Berlin cam tot aşa: doar dacă era o staţie de metrou/ de tren mai importantă prin zonă, sau un bulevard mai mare, lumea localiza după nume. În rest? Numele sectorului, şi gata. Şi, la fel: doar dacă dădeai peste un co-sectorist se cerea o detaliere mai exactă, „A! Şi eu tot acolo! Pe lângă staţia de metrou cutare – tu?”.

Grad de precizie: tot aşa, un cerc cu raza de vreun kilometru şi poate mai bine de-atât.

*

În Rădăuţi zic că m-am întâlnit în oraş cu cutăreasca. „Da? Pe unde anume?” – „Păi pe lângă Bogdana” – „A, păi vizavi de mătuşă-mea!” – „Nu nu, mai încoace spre Casa de Cultură”.

Grad de precizie: un cerc cu raza de 100m, (atâta zice Google că e).

*

În Lüneburg mă-ntreba lumea „Şi? Pe unde stai?”. Eu – „În centrul vechi” – Bine-bine, dar… pe unde prin centrul vechi?” – „Păi-ăăă (scormonind prin memorie ce repere învăţasem la repezeală) pe lângă biserica cutare” – „Ah, deci stai şi aproape de Primărie!” – „Nu-nu, în partea opusă faţă de biserică!” – „Păi zi aşa dom’le, asta înseamnă că stai mai degrabă la Piaţa Cutare!”.
L-am lăsat pe om să creadă ce vrea, oricum gradul de imprecizie era de 2-3 case mai la dreapta sau mai la stânga.

Grad de precizie: un cerc cu raza de 270m (zice tot Google).

*

Concluzia o trage fiecare pentru sine🙂

Şi *A observat toată lumea cum s-au insinuat Mall-urile şi Hipermarketurile ca puncte de referinţă în oraşele secolului 21? Mai răruţ cu bisericile şi instituţiile…
(Am apreciat onestitatea portughezilor în privinţa asta, şi cred că am mai pomenit-o pe aici. Drumul cu autobuzul de la aeroport în oraş, în Faro, e plin de staţii „La Volvo”, „La Carfur”, astea🙂 )

Lasă un răspuns

