„Caricaturiştii ăia n-ar fi trebuit să se ia de Islam.”
„Şi-au făcut-o cu mâna lor.”

În ultimele zile am tot auzit ideea asta de mi s-a luat. Mi s-a luat pentru că e o abordare greşită – din mai multe puncte de vedere.

1: Istorie contrafactuală.
În ritmul ăsta, nici armatele române nu ar fi trebuit să întoarcă armele în ’44, nici Decebal nu trebuia să încalce pacea din 102. E o cuvântare complet lipsită de conţinut, pe care o îmbrăţişează orice diletant pentru că e super la îndemână, şi başca îţi conferă un aer de străjer al căii celei drepte. Dar în fond nu e decât o părere, cam la fel de utilă în context precum, să zicem, „sediul Chralie Hebdo n-ar fi trebuit să fie pe strada aia”, „Poliţiştii n-ar fi trebuit să se arunce pe urmele lor dacă nu vroiau să moară”, şi aşa mai departe. Fix Pix.

2: Implică faptul că atacul ăla e cumva justificat.
Iar dacă e justificat, atunci aş vrea şi eu să ştiu cam care sunt limitele legitimităţii. Să fie ucişi doar autorii? Sau şi familiile lor? Toţi lucrătorii de la redacţie, inclusiv doamnele de la curăţenie? Şi cititorii? Doar abonaţii, sau direct toţi cei care au deschis vreodată site-ul revistei? Şi simpatizanţii? Cam unde se stinge setea de răzbunare? Adică na, să ştiu şi eu: dacă tot e justificată aşa o măsură, măcar să am în vedere unde să nu mă mai bag. Nu de alta, dar am scris şi eu pe blog articole despre ISIS (păzea! pericol!), şi am mai deschis şi eu pagini de facebook sau streamuri de twitter de la caricaturişti asemănători. Mă paşte deci şi pe mine ceva? Şi dacă da, cam ce?

3: Nu trageţi în pianist
Nu caricatura este problema, ci adevărurile pe care le împunge. Dacă nu-ţi place melodia pe care o cântă pianistul, n-ai decât să te cari sau să vorbeşti cu compozitorul. Metoda cu împuşcatul pianistului o preferă doar o brută, iar cu brutele nu avem ce discuta.

4: Problema cu musulmanii e că sunt şi ei de mai multe neamuri
Să zicem că-ţi vezi de treabă şi nu te iei de Islam sub nici o formă (deşi si asta e greu, că şi nefăcând nimica s-ar putea să jigneşti pe careva). Ba poate chiar, om de bine ce te afli, te apuci să susţii o comunitate, un poiect de cooperare, o chestie. Asta nu-ţi garantează că n-o să vină mâine un alt turmentat care să te pună la punct că ai ajutat nişte şiiţi, în vreme ce adevărul absolut aparţine suniţilor. Sau invers.

5: Învinovăţirea victimei e, pe cât de facilă, pe atât de de prost gust.
Oamenii ăia nu au fost cu nimic mai buni sau mai răi decât alţi oameni normali din Franţa – sau din Europa, dacă e s-o luăm aşa. Nu au fost nici măcar factori de decizie (politicieni, generali, şefi de multinaţionale), şi nici factori de impact major (indiferent cât de talentaţi erau, caricatura este totuşi o nişă, deci nu au greutatea unui autor consacrat care, când tună într-un editorial din Le Monde, se aude până la Moscova). Iar a clătina acuzator în direcţia lor este de maxim, maxim prost gust.

6: Slippery slope, da dar totuşi plauzibil.
Sigur, e o metodă demagogică foarte răspândită, asta cu „dacă azi tăcem în faţa musulmanilor, mâine cine urmează?”. Şi totuşi aşa e: vedem peste Ocean cum procesele cu drepturile consumatorilor devin din ce în ce mai absurde. Conceptul de „precedent” nu se aplică chiar în toate legislaţiile lumii, dar ca argument e valid peste tot. „Dacă ăla a putut, eu de ce nu pot?”. Dacă musulmanii sunt cruţaţi de caricaturişti, atunci de ce să nu fim şi noi, creştinii? Sau şi noi, obezii? Sau şi noi, politicienii? Sau şi noi, bancherii? Ia mai bine să interzicem caricaturile cu totul!

7: Să mai zic şi argumentul cel mai de bază?
„Cine eşti tu să-mi zici ce am şi ce n-am voie să public în ziarul meu în ţara mea??”

Lasă un răspuns

