Ipohondria/ Salvează România

Nu cred că e o observaţie din cale-afară de isteaţă asta cu abundenţa de reclame la medicamente în România, mai ales la radio (din ce-am reuşit eu să aud până acuma) – toată lumea ştie că-s foarte multe. La anti-alergice, la paracetamoale, analgezice, multivitamine… ceea ce nu ar fi aşa grav – însă e gravă obsesia cu care se repetă, şi mai ales apelul perfid la coarda sesnsibilă cu grija faţă de copii.

În fine, pe lângă fervexuri şi faringosepturi, mi-au atras atenţia două reclame pe care vreau să le scot  în evidenţă aici, mai mult din spirit civic, că nu mi se par ok.

Primul, un anume Gripovit. Una şi aceeaşi poezie cu remediul rapid, cald, plăcut, eficient – dar acest Gripovit mai are şi un alt avantaj competitiv: creşte imunitatea de 2,5 ori. Am căutat de mi-au ieşit peri albi, nu găsesc nicăieri scrisă pe internet afirmaţia asta, aşa că asta e: verba volant, va trebui ca cititorii Foarfecii să păzească singuri reclama la radio şi să verifice ceea ce zic eu că am auzit (la EuropaFM, în cazul meu, prin jurul prânzului pe la jurnalele de ştiri).
Nici nu ştiu de unde să încep cu comentariile, dar cred că e evident pentru toată lumea că acel „de 2,5 ori” este o enormitate. Cu atât mai mult cu cât nu mai există nici un text, o explicaţie, o dovadă mai pe larg care să lămurească ce înseamnă acel „de 2,5 ori”. Imunitatea la ce anume? Şi cum anume o creşte, înmulţeşte de 2,5 ori numărul globulelor albe, sau le pune pe steroizi cât să fie de 2,5 ori mai puternice? Şi cum anume au măsurat, mă rog, să ajungă la acel 2,5? Vorba aia: „din ce au scos integrală”, de le-a dat  cu virgulă?
Asta fiind doar prima faţă a enormităţii – cealaltă faţă fiind pur şi simplu inducerea în capetele oamenilor a credinţei că imunitatea poate fi crescută (ba chiar de 2,5 ori!) aşa simplu, cu o supă la plic.
Mă-ntreb ce-a păzit CNA-ul… Dar stai!, că la radio parcă nu există CNA…

În vreme ce în cazul Gripovit nu am nimic cu produsul în sine ci cu reclama – în cazul celui de-al doilea produs, chiar produsul însuşi e problema. Iaca mi s-a diluat  în memorie numele, nu mai ţin minte exact cum îi zice – sigur însă ceva cu „-fem” sau „fem-„, că e vorba de un produs feminin. Se adresează femeilor care iau pilule anticoncepţionale, iar reclama zice că „ştii cum e când te îngraşi şi-ţi scade libido-ul de la anticoncepţionale? – ia pilulele noastre pe deasupra, ca să repari stricăciunea!”.
Nu m-am putut gândi la altceva decât la sinteza pe care a făcut-o recent un clasic în viaţă la toată afacerea cu şampoanele, care mai întâi îţi iau de pe piele toate straturile protectoare pe care le secretă natural corpul, iar apoi îţi vând o cremă care să-ţi pună un strat protector pe pielea descoperită: „E ca și cum ți-aș fura mașina și te-aș aștepta cu taxiul pe locul ei de parcare.
Dincolo însă de absurdul situaţiei… nu i se pare nimănui că ceva e fundamental greşit în toată treaba? Sigur, aici nu prea pot fi eu obiectivă, că eu din start am o problemă cu anticoncepţionalele: un medicament care are o căruţă de efecte secundare înseamnă că ori încă nu e copt, ori nu ţi se potriveşte. În ambele cazuri ar fi de bun simţ să-l laşi şi să te reorientezi, nu să mai torni alte pastile peste.
Dar încă ceva: dacă pastilele astea restabilesc libido-ul (adică îl cresc la loc), şi dacă sunt disponibile la liber în farmacii (că altfel nu le-ar face reclamă) – sunt curioasă ce părere au despre asta poliţiştii de la crimă organizată şi violuri. Mai exact, ce părere ar avea despre un scenariu ipotetic în care un proxenet îşi hrăneşte „angajatele” cu sus-numitele pastile. Nu încerc să insinuez nimic, eu doar tematizez o treabă.

Lasă un răspuns

