În sfârșit am zilele astea un moment de respiro așa că numa’ bine pot să ajung din urmă campania electorală din România. Că la mine treaba funcționează pe trei niveluri: ascult știrile, citesc bloguri și editoriale de analiză, și la final ideal e să-mi pun mintea la contribuție să și formulez o opinie (că se știe că o opinie încă neformulată dă posesorului o siguranță falsă) – iar la asta e bună Foarfeca.

În fine: în vacarmul migrator al ultimei perioade am rămas totuși la curent cu evenimentele – din păcate însă n-am prea citit păreri de pe la alții, așa că încă nu am o poziție prea stabilă, nu pot să dau verdicte, nu pot să fac nici un comentariu – și de fapt încă nici nu știu cu cine votez.

Dar da, votez. Nu m-am străduit anume să mă nimeresc în Berlin în duminica votului – dar e bine că s-a nimerit așa, că la Hamburg nu există consulat, deci tot mai bine la ambasadă.

N-oi avea eu încă o părere despre campania și prezidențiabilii români, dar în schimb am păreri (și argumente) pentru mersul la vot – că tot e în vogă și discuția asta. Ba chiar am un argument pentru mersul la vot în general, și un argument de ce mă duc eu, ca emigrantă, să decid viitorul celor rămași în țară (am fost luată și la rost pe tema asta).

În primul rând pentru că nu sunt așa de ruptă de România precum ar putea presupune orice papagal cu gura mare. Mai am proprietăți, un cont bancar, un istoric medical, o carte de muncă, un certificat de naștere și niște studii absolvite. Adică tot atâtea cozi și nervi pe care va trebui să le înfrunt atunci când voi avea nevoie de atari documente în caz că până atunci nu se va fi reformat cumva sistemul bugetar, să prind poate ziua în care-mi rezolv trebile online. Mai am și rude, prieteni și locuri dragi – adică tot atâtea zile pierdute pe drumuri pentru că trenurile merg așa cum merg, iar pe șoselele patriei se circulă așa cum se circulă. Am și o reputație cu care trebuie să mă descurc printre străini, și, până nu apare vreun Mesia care să repare totul pe acest plan, păi baremi mă interesează să nu se strice treburile și mai rău.

Și, în final: cel mai important, faptul că mai am familia apropiată în România, cărora vreau să le meargă bine. De-aia și întreb, explicit, unde cred ei că i-aș ajuta dacă aș pune umărul să contribui cu un vot?

Desigur, „voturile din diaspora” sunt o masă de manevră și înțeleg că toată lumea e de acord că ar fi mânărite. Că sunt mai greu de urmărit și de verificat – și că, fiind un contingent semnificativ în totalul voturilor, au potențialul de a înclina balanța în direcția în care sunt mânărite.

Ă: nu știu. O fi așa cum zic conspiraționiștii, în fond eu nu am nici o dovadă că nu ar sta așa lucrurile. Dar de dragul discuției să zicem că da, ar fi mânărite, că așa a câștigat Băsescu nu-mai-știu-care mandat, că „diaspora” aduce acel 0,5% decisiv care înclină balanța în favoarea „cui trebuie”. Să zicem că așa o fi. Dar atunci apare întrebarea: păi bine bă, cât de minusculă e prezența la vot dinăuntrul țării, dacă „diaspora” capătă așa o influență disproporționată? Că da, pe meleagurile astea am văzut că lumea iese la vot, s-ar și aici nu am nevoie de cine știe ce lămuriri, emigranții într-adevăr tind să voteze disciplinat. Dar emigranții reprezintă în total… Cât la sută din populația României? Dacă lumea din țară ar ieși la vot cu aceeași convingere, atunci s-ar păstra proporția și „diaspora” brusc n-ar mai fi așa o componentă decisivă.

Ah!, dar stai!, că în țară lumea nu merge să voteze. A… (Iar despre asta pe larg în episodul următor).

2 gânduri despre “Ce s-ar mai impune (I)

    1. Citisem că în Hamburg consulatul e doar onorific, de unde trăsei concluzia că n-o face alegeri. Dacă organizează, cu atât mai bine🙂
      Mersi de ghiont! :p

Lasă un răspuns

