Am mai vorbit despre asta pe-aici de minim încă 2 ori – dar, ce să fac?, iarăși m-am înfuriat și iarăși trebuie să bat monedă pe subiect.

Una din cele mai urâte chestii pe care le poți face, ca om, e să te înstrâmbi fățiș și să faci caz de ceea ce mănâncă un alt om.

Fusei în weekend la deschiderea unei galerii cu pretenții din târg, mai mult ca „om din interior” decât ca „oaspete străin”. Așa se face că am avut contact cu mișcările din culise și cu aspectele mai puțin formale din spatele oricărui eveniment, părți care altminteri rămân ascunse ochiului vizitatorului neavizat. Directorul mutând mese și secretarele cărând cutii de bere, de-astea.
E, și unul din aspectele astea informale a fost când un angajat de-al casei (un băiet care nu știu exact ce face în timpul programului, dar în seara expoziției aranja expert paharele de vin) și-a permis o pauză fix înainte să sosească grosul invitaților, și s-a repezit la chioșcul de alături ca să-și ia ceva de mâncare și să bage ceva la ghizdan așa, preventiv. S-a întors cu o pâine, un ayran, și o salată de pește (de-aia cu sfeclă roșie, ceapă și maioneză) și s-a apucat să baloteze. Mâncare ieftină (ce să-i faci, la chioșc nu țin profiterol) dar eficientă.
Moment în care toate crăiesele din echipa organizatoare s-au oripilat iar secretara a dat glas indignării generale: „Vai, nici nu pot să mă uit la cum mănânci chestia aia!”

După ce m-am indignat (tacit) de o asemenea dovadă de prost-gust și parvenitism, în secunda doi mi-am pus întrebarea: oare or mai fi oameni în grupul ăsta care văd lucrurile ca mine? Că în afară de crăiesele indignate nimeni nu a părut prea afectat de moment – iar tipul, săracu, mai avea puțin și-și cerea scuze că mănâncă.

Știu sigur că cititorii Foarfecii înțeleg de ce mi s-a părut dezgustător gestul secretarei, dar totuși expun aici modul în care văd eu lucrurile – că poate-mi scapă ceva și-mi atrage atenția un comentator milostiv.

Deci dacă omul mănâncă pâine cu salată ieftină, asta poate avea unul din trei motive:

  • ori n-a avut bani de ceva mai ales – moment în care e de toată jena să te arăți prințesă cu ifose. Tocmai tu care, dacă chiar te-ai fi născut într-un castel cu pian în baie, probabil că nu ai fi urmat strălucitoarea carieră de secretară, fie asta și la o galerie cu ștaif. Corectez: nu „de toată jena” ci „inuman”.
  • ori asta îi place – moment în care nu-i cazul să te bagi la gusturile omului. Lucrurile care „ne plac” nu sunt mereu musai obiectiv „bune”, „de calitate” – iar lucrurile „de calitate”, la rândul lor, nu trebuie musai să aibă etichetă strălucitoare. Vezi eugeniile sau pufuleții, paregzamplu.
  • ori, în fine, asta a găsit – moment în care e clar că omul se alimentează „utilitar”, cât să aibă burta plină și energie pentru următoarele X ore de alergătură. Și dacă pentru băiatul ăsta gustul ales n-a fost o prioritate, cine ești tu să-i reproșezi treaba asta? Doar nu te-a obligat să mănânci alături de el.

Deci oricum ai da-o iese prost. Rezultă că cel mai bine îți ții gura și oripilarea pentru tine (dacă chiar te chinuie).

Culmea e că tipul nu mi s-a părut nici vreun necioplit fără gusturi nici vreun coate-goale care trăiește din ofertele supermarketurilor. Deci probabil că ăsta a fost cel mai bun meniu pe care și l-a putut alcătui din oferta chioșcului, și, nefiind vreun mofturos, s-a mulțumit cu asta.

M-am întrebat de ce nu i-a întors-o finuț secretarei și s-a lăsat umilit așa. Sau, în lipsă de asta, m-am întrebat de ce dintre mai-marii (și mai-bătrânii și mai-autoritarii) prezenți la momentul acela n-au luat o atitudine. Nu știu de ce, dar am impresia că un om cu adevărat înstărit și de viță nobilă și cu gusturi șlefuite ar fi fost, dimpotrivă, generos și respectuos față de băiatul ajuns în situația aia. Mă gândesc la nume precum Djuvara sau Mociorniță, de exemplu.

Lasă un răspuns

