Reparatorii nemți

Există situația când un produs costă 10 lei și nu ai ce să faci, trebuie să plătești acei 10 lei chiar dacă ți se pare mult, că atâta face produsul. Un bilet la concertul Madonnei, de exemplu: ori dai cei 10 lei și vezi concertul, ori… na: nu mergi la nici un concert și basta. SAU te orientezi către o variantă mai ieftină, de exemplu Inna, care va fi 5 lei. Dacă ești mulțumit cu Inna, atunci e minunat.

Există însă alte produse care vin în mai multe variante de calitate, cu prețurile corespunzătoare. Acolo ai o șansă de a cumpăra un produs ieftin – iar restul de până la un standard mai înalt să-l investești sub formă de timp și muncă proprie. Cel mai la îndemână exemplu: calculatoarele – ori îți cumperi direct un Mac de 1000€ – ori îți sufleci mânecile și începi să înveți ce-i important la un laptop, analizezi piața, îți cumperi o bază bună, umbli după componente suplimentare, vezi dacă găsești ceva decent și la mâna a doua… și în cele din urmă s-ar putea să te alegi cu o rachetă de 600, 700€. La fel și la apartamente și la biciclete. Depinde cât timp și pricepere are fiecare la dispoziție.

De fapt în ultima vreme m-am ocupat intensiv cu reparații și puneri la punct pe două roți. Am început să învăț meșteșugul de nevoie, cu reparații și mentenanță la un angrenaj care săracu’ abia mai funcționa… și acuma continui cu proceduri de „pimpin’ up” la o bicicletă decentă.
Iar cu ocazia asta am descoperit o chestie.

YouTube ofera puzderie de sfaturi și trucuri pe teme tehnice, MAI ALES de pe filiera germana. De la curățarea centralelor de apartament și până la montajul mobilierului… trecând, bineînțeles, prin lumea bicicletelor și a mașinilor, orice neamț cu aifon a făcut până acum minim un tutorial video despre vreun fleac cât de mic, gen schimbarea unei siguranțe. Eu mustăcesc și comentez aici nițel cam răutăcios, dar la drept vorbind viața mea ar fi mult mai complicată fără resursa asta, e foarte utilă pe lângă casa omului, așa că zic bogdaproste.

Și totuși. Observația de la care m-am luat: de FOARTE multe ori reparația maistrului se reduce la înlocuirea de componente. Adică e o diferență subtilă aici între instinctul de a repara ceea ce-i stricat, și automatismul de a înlocui. Cine-mi vedea fosta bicicletă reacționa nemijlocit cu un „a-vaaai, dar trebuie musai să-ți schimbi aia și aia!”. Nu frate, nu TREBUIE să schimb! Da, ar fi ideal să pun o chestie nouă în loc, dar dacă mă implic nițel și-mi bat capul, iaca reușesc să fac să meargă o cauză căreia ceilalți nu-i dau nici o șansă.

Și-atunci nu-mi rămâne decât să mă mai întreb: în ce mai constă arta și meșteșugul maistrului, a reparatorului neamț din zilele noastre? Că de schimbat componente știe și bunica să schimbe…

Lasă un răspuns

