Cu prilejul studiului societății germane am căpătat așa, un feeling, că așa-numita corectitudine politică are niște efecte secundare care dospesc în taină. Chestii care, luate separat, sunt inofensive și creează o nemulțumire minoră, dar care împreună se adună. Nu știu dacă e îngroijorător efectul adunat – dar despre asta vreau de fapt să scriu. Pentru că mi se pare palpitant și interesant de observat. Sigur: în măsura în care poate fi palpitantă observația unui proces întins pe zeci de ani. Corectitudinea politică la care mă refer… e greu de definit. Poate mai bine dau niște exemple.

O tipă se plângea că la ea la birou (ceva instituție publică) nu se mai pun de câțiva ani decorațiuni de Crăciun. Motivul? Ca să nu se simtă excluși angajații musulmani. Reacția? „Eu nu-s xenofobă, dar dacă unii vin la mine în țară și încep să-mi schimbe mie viața…” și n-a mai continuat.
Altă tipă povestea că la școala unde merge băiatul ei sunt mulți elevi cu origini în Orientul Mijlociu. Care au o predilecție către imaginea macho, și nu au nici o problemă în a aduce cuțite la școală, cu care să se dea mari. Și tipa relata (fără să-și exprime o opinie, dar din intonație vizibil supărată) cât de greu a fost să ducă problema în fața conducerii școlii, și să determine conducerea școlii să impună niște măsuri pe tema asta – pentru că, se pare, cineva a sărit ca ars și a invocat cuvântul „discriminare”.

Ca dovadă că feeling-ul meu nu e chiar fără temei, iată că și internetul liber și anonim aduce lucruri întru susținerea observației; fiind o sursă complet independentă de studiul meu, sunt îndreptățită să cred că, într-adevăr, ceva dospește sub suprafață.

Și încă una:

Și-ar mai fi, dar cred că încet-încet mi-am ilustrat ideea.

Așa, la repezeală, oricine vrea să dea un răspuns isteț la situația asta poate să amintească creșterea vizibilă în ultimii ani a partidelor cu tente naționaliste. Ceea ce e corect, și e o consecință destul de clară. Dar pe de o parte nu cred că partidul la care mă gândesc (AfD, pe cine interesează) are vreo șansă să sară de cei 5% la care se învârte acuma, și nu cred că un partid naționalist are șanse reale să ajungă un jucător important pe meleagurile astea în următoarele secole.

Și totuși.

Nemulțumirea asta va avea nevoie, mai devreme sau mai târziu, de o formă de debușeu. Sau de compensație. Sau ceva. Va fi interesant de observat, în următoarele decenii.

Lasă un răspuns

