Regret și recunosc: nu sunt în stare să ofer validare. La din aia psihologică mă refer.

De nici un fel nu știu să scot din mine, sub nici o formă: nici socială, nici despre aspectul fizic, nici… mă rog, nimic din ceea ce mi se cerșește. Culmea e că radarul personal mă informează destul de exact despre ce anume mi se cere în momentul în care mi se cere. De fapt nu, mai exact ar fi să spun invers: dacă eu, acționând în virtutea firescului, validez din greșeală pe cineva – să fie sănătos, poftim. Aproape că roșesc de jenă la gândul că tocmai eu aș putea valida pe cineva – dar na, mai bine trecem repede peste moment și gata.

În schimb, dacă vine vorba de a spune cuiva ceea ce vrea să audă, nu sunt în stare să simulez convingător atitudinea care s-ar impune.
Nu reușesc să râd în hohote dacă gluma nu e bună, chiar dacă rațiunea îmi dictează că ar fi înțelept să.  Și mă mai și irită.
În loc să dau din cap admirativ atunci când un amic aruncă, chipurile „ca din întâmplare”, ceva aluzii despre abilitățile sale de alcov – ei bine, nu-mi iese decât o sprânceană ridicată. Și îi mai pun și-o ștampilă nu tocmai măgulitoare.
Dacă cineva perorează la nesfârșit despre ceva plictisitor – de exemplu jobul personal sau o întâmplare din trafic – se vede de la o poștă pe mine că mimez prost interesul. Dacă-l mimez.
Cel mai iute mi se taie filmul când cineva se apucă să epateze legat de câți bani are. Epatare de-aia de neam prost, de parvenit care încă nu știe să-și poarte noile haine de firmă: cam asta e ștampila cu care se alege.
Iar dacă cineva se găsește să povestească fapte de vitejie „din tinerețe” – cele la care am fost martoră și știu cam cât de mare era țânțarul înainte de a deveni armăsar – tot ce pot să fac e să tac politicos și să aștept să treacă momentul. Confirmare, de la mine, din păcate nu.

S-a-nțeles ideea.
Nu mă mândresc cu treaba asta, mi-aș dori să preiau mai multe din arta asiaticilor de a găsi o vorbă bună, smerită și sinceră (!!) pentru orice fleac. Un amic coreean m-a dat gata atunci când, într-un bol mediocru de spaghete mediocre cu un sos mediocru preparat de un bucătar mediocru… a găsit un cârlig pentru o laudă: mixul de ingrediente instant de la supermarket, folosit în sos. Asta având în vedere că amicul de care zic e un excelent bucătar. Fenomenală abilitate – și, din ce pot să observ, deosebit de utilă.

Există desigur o linie foarte fină între abilitatea asta și pupincurism – și cel mai probabil cheia aici stă în sinceritate. Una e să (te chinui și să cauți, și în cele din urmă să) găsești ceva care chiar merită lăudat – iar alta e să fabrici aprecieri exagerate, minciuni vizibile, aprobare neverosimilă sau încurajare implauzibilă.
Linia fină există și pe cealaltă baricadă, la oamenii care au nevoie de acea validare. Un prieten care se chinuie să învețe un meșteșug nou, și care în mod clar are nevoie de încurajare – acela merită tot sprijinul și toate resursele de validare de la toți cei din jurul său. Un coleg care este într-adevăr foarte bun în ceea ce face – sau, în fine, cineva care are niște calități evidente sau niște realizări remarcabile – aceluia e firesc să i se spună că e grozav. Pentru că e. În schimb, dacă cineva începe să facă pe grozavul… ei bine, la tabăra asta mă refer de fapt în postarea asta.

Și din păcate ăștia-s mulți, sunt și ei oameni, și în realitate o fac pe grozavii dintr-un motiv foarte trist: psihologia ne învață că de cele mai multe ori sunt foarte nesiguri, poate că nu a avut cine să-i încurajeze la momentul potrivit, sau se străduiesc să compenseze, alarmați, alte lipsuri… dracu’ știe. De-aia îmi pare rău că nu le pot spune ceea ce vor să audă și de-aia mă spovedesc aici în public: pentru că iaca nu sunt în stare să fac un act de milostenie.

Lasă un răspuns

