Există o chestie care se cheamă „cultură” și care ne ajută (printre altele) să formulăm cât mai precis idei cât mai rafinate, să descriem cât mai exact ceea ce trăim sau ceea ce dorim – și, în fine, să comunicăm cât mai eficient pentru binele nostru.

E. Iată un exemplu practic proaspăt și didactic despre cum se poate lărgi orizontul cu o singură lectură.

Am mai amintit pe-aici: cunosc oameni de pe diferite trepte ale convingerii neonaționaliste din România – cu varietăți pe protocronism, oculta iudeo-masonică, exaltarea în fața frumuseților patriei-mumă (și în speță a frumuesții munților din patria-mumă), tradiția, folclorul – în fine: tot pachetul. Ei, și dacă mă gândesc la un anumit reprezentant al acestei categorii – întâmplător și tipul pe care-l știu cel mai îndeaproape, și pe deasupra și foarte ilustrativ – păi mi-e foarte ușor să mi-l imaginez în sandale de paie, retras în codrii Bucovinei, trăind o viață de dac liber, mândru și independent, departe de ghiara ocultei mondiale și dând socoteală numai naturii cu care de altfel ar fi și înfrățit. S-ar hrăni cu buruieni și ar procrea vreo 10 copii cărora să le insufle patriotismul de mici. Da, știu, pitoresc personaj – dar în realitate omul trăește destul de bine camuflat în mediul urban.  Mai știu și-o tipă cu veleități similare (și dat fiind că e și pictoriță, veleitățile se văd foarte bine) – dar și ea trăiește bine camuflată prin exil.
În fine. Reținem partea cu dorința de retragere în natură, care e prezentă la toată categoria – retragere cuplată și cu o dezamăgire în fața decăderii societății (mai ales a celei occidentale) în fața lipsei de valori morale și mai ales a îndepărtării de Dumnezeu.
La asta se mai adaugă și convingerea că evreii sunt peste tot în punctele importante ale societății, că omenirea nu poate respira și nu se poate dezvolta armonios din cauza prezenței lor de pretutindeni – și că scopul declarat al evreimii e să distrugă civilizația așa cum o știm noi. Ceea ce, se vede, deja a început să dea roade – ia uite ce dezmăț în muzică, în film, în cultura pop – până la urmă pierderea valorilor naționale e în societate (cea românească, cum ar veni) o reușită directă a ocultei evreiești.

Cumva se-ntâmplă că oamenii preocupați de soarta neamului și a patriei sunt și oareșcât citiți în materie de filosofie. Lectură cam selectivă, ca să mă exprim elegant (adică numai Țuțea și alte păreri care sunt de acord între ele) – dar, până una-alta, orice lectură e mai bună decât nimic. Așa că n-ar veni ca o surpriză faptul că Schopenhauer e adesea adus în vorbă (că na, l-a influențat pe Eminescu, iar Eminescu e un stâlp al întregii ideologii naționaliste – deci prin silogism Schopenhauer e musai și el bun). Mai vine în vorbă Cioran (că deh, e de-al nostru) – iar în rest nimeni nu se miră să audă de greii alde Nietzsche, Kant, Heidegger. Parcă Heidegger mai cu sârg decât toți ceilalți – dar na, când vine vorba de asemenea nume mie una parcă nu-mi mai vine să mai pun întrebări.

*

Nu intru acuma în detalii despre părțile filozofiei care mă interesează pe mine, dar în momentul de față e utilă doar informația că pe Heidegger l-am privit mereu mai de la distanță. Știu ce știe toată lumea: că a revoluționat gândirea vremii, că s-a axat pe întrebarea despre natura existenței și a timpului, că a avut treabă cu ideologia antisemită, că a îndrumat-o (în mai multe privințe) pe Hanna Arendt și… cam atât. Dat fiind că acuma i s-au publicat (în sfârșit) „caietele negre” și a revenit în prim-planul discuției, am reușit să citesc și eu mai multe cuvinte despre și din ceea ce a produs gânditorul nepereche al secolului 20.

Și-n felul ăsta am aflat și eu că a) a propovăduit traiul simplu, în munți, trăind el însuși retras într-o căbănuță, b) a deplâns decăderea societății germane de la acea vreme, și c) vedea în evrei o organizație reală, o ocultă cu un scop definit de a distruge poporul german.

*

Păi bine bă, acuma abia înțeleg eu de ce tot aud de Heidegger când am contact cu românii verzi precum cei descriși adineauri. Deci așa!…

Alles klar, am mai învățat ceva în viață.

Lasă un răspuns

