Veni și momentul în care Foarfeca are ocazia să se înscrie în mainstream-ul subiectelor de actualitate, și anume să chibițeze despre filmele de Oscar. De la bun început să spunem că ne interesează numai 3 categorii, mari și late: cel mai bun film (dooh!), cel mai bun film străin (DOOH!), și, hai fie!, cel mai bun documentar. Deși hm, categoria „cel mai bun film” e foarte apropiată de documentar, că nu știu cum s-a potrivit că mai toate-s „inspirate din povești reale”. Dar hai să le luăm pe rând și să chibițăm dară despre plusurile și minusurile, șansele de câștig ale fiecărei pelicule.  

12 Years a Slave – Ohh, ce ne-am face dacă n-am avea un film tipic-tipic americănesc în listă? Istoria patriei – check, tenebra morală a sclaviei – check, epic – check, lacrimogen – check, făcut după o poveste reală – check! Le are pe toate, ce să mai? Previzibil nu numai prin faptul că-i știm dinainte deznodământul (povestea reală, na) – dar și prin aplicarea ca la manual a momentelor și a tehnicilor de stoarcere a unor lacrimi. Din punctul ăsta de vedere are șanse mari, și-a mai câștigat și BAFTA. Deci un 80% lejer.

American Hustle – Îmmm… cred că cel mai tare m-a ținut lipită de film întrebarea „băi, de unde-l recunosc eu pe actorul principal?!” (că nu mă uitasem pe distribuție). Întâmplător, mi-a picat fisa abia la sfârșitul filmului, ceea ce a fost un remediu natural împotriva somnului. Mda. Cam de duzină filmul, dacă mă-ntreabă cineva. Cred că marele plus constă fix în distribuție, care face să fie un film de duzină foarte bine jucat, cu ștaif și standard. Dacă era cu niște necunoscuți ar fi aterizat direct pe DVD. 30%

Captain Phillips – Nu știam mare lucru despre film înainte să-l văd, și mă așteptam tot la ceva storcător de lacrimi și plin de sentimente patriotice. Când colo, film de acțiune în toată regula! Da, cu mesaj patriotic, cu poveste reală, cu tot aranjamentul tipic hollywoodian – dar atât de bine făcut! Ca și la American Hustle, avantajul net stă în mâna expertă a regizorului și în distribuție, să scoată dintr-o poveste de duzină un film bine făcut. Fără exagerări sau falsificări, un film de acțiune cinstit, care te ține în priză de la început până la sfârșit. Dar na: cine a mai pomenit Oscar pentru un film de acțiune? Mai ales că în competiție sunt valori mai mari… 10%

Dallas Buyers Club – Nu știu ce să zic. Nu știu dacă fără prestația lui McConaughey ar fi la fel de bun filmul. În orice caz: istoria patriei – check, poveste reală – check, problemă socială emoționantă – check. Fără trucuri vizibile de stoarcere a lacrimilor, convingător. Șanse mari, ce să mai? Însă ar fi un târg e destul de plauzibil ca, pentru a împăca pe toată lumea, să premieze numai actorul – iar premiul pentru film să-l dea altcuiva. Hai un 80% cu precauție.

Gravity – Un one-woman show plăcut, bine realizat – cred că singurul care nu-i bazat totuși pe o poveste reală🙂 Experiența în sine, micimea omului în Univers – bine redate. În schimb mă puteam lipsi de treaba aia ieftină cu „mvai, săraca trebuie să înceteze a se mai învinovăți pentru moartea fiicei sale, și numai așa se va putea salva”. O să ia ceva premii fără îndoială, dar nu cred că pentru cel mai bun film. 0%

Her – L-am mai amintit pe-aici, un film fără îndoială de reținut. Nu este încă un film despre problemele homosexualilor în anii ’80, sau încă un film despre ororile sclaviei, etc. Și sigur că e bine făcut, altfel nici n-ar fi fost nominalizat. Din păcate însă cred că e prea artsy-hipster și prea puțin „serios” ca să se asorteze cu tradiția pe care o vedem în istoria câștigătorilor. Dar are mai multe plusuri decât alți competitori, deci hai să fim corecți: 50%

Nebraska – am adormit. Simpatic el așa, dar nu vreo valoare inestimabilă, zic. 10%

Philomena – Din primele minute se vede stilul robust, tipic scenariștilor britanici. Un anumit standard de calitate, care ține ștacheta sus. Poveste reală – check, problema homosexualilor în SUA – check, ororile Bisericii Catolice în Irlanda – check, joc actoricesc foarte bun – check. Și ăsta le are pe toate! Numai că nu cred că are acel dram suplimentar de factor lacrimogen care, suspectez eu, e un crietriu important pentru juriu. Așa că o previziune de 50% din partea mea.

The Wolf of Wall Street – E Scorsese, e sexy, și este, fără urmă de îndoială, un film foarte bine făcut. Nici nu mai e nevoie să-l comentez. Singura întrebare e probabil dacă va fi premiat filmul sau regizorul. De-aia rămânem precauți și nu-l sărim de 70%

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s