Mmmmm… cum s-o spun? Nu-mi dau seama dacă e un adevăr sau e doar percepția mea, dar un lucru e clar: mă deranjează la urechi într-un mod foarte fizic.

Un ton ridicat, o voce subțiată, volumul vocii dat pe „țignal” – iar intonația, melodia discursului sugerează o mână în șold și-un batic suflecat pe spate, a la țața Floarea. Debitul verbal mult peste medie, poziția default fiind agresiv-ofensivă. Nu numai la femei, ci și (oh! ce obibilitate!) la bărbați. Ah, și există o variație: pisiceala. Vocea tot subțiată, volumul tot destul de sus, doar atitudinea generală ceva mai puțin ofensivă (dar tot agresivă).

Nu știu dacă am descris cum trebuie ceea ce am observat. Poate prin contrast: ce mi se pare mie normal (eventual chiar plăcut) sunt vocile calme, calde, joase, nu prea puternice nici prea slabe… mă rog: vocea fără tonalitate de harță. Oricine poate să vorbească așa dacă se calmează și iese din filmul ăla în care trebuie mereu să „dea peste nas” tuturor celor din jur. Și nu, remarca aia că „da, păi eu sunt pe jumătate oltean(că)” nu ține nici de scuză, nici de caracteristică lăudabilă. Nu. Dacă te răstești ca o țoapă, abordezi ca o țoapă, telefonezi ca o țoapă, pui întrebări ca o țoapă și conversezi ca o țoapă… ei bine, ești o țoapă. Sau un țop, poftim.

Brusc am început să bănuiesc că tonul Antenei 3 nu e o anomalie în peisaj – ci, din contră, redă fidel realitatea.

Pe ce mă bazez? Ei bine, pe ceea ce văd/ aud prin mass media românească. La radio, la reluările emisiunilor televizate pe care le urmăresc. Invitați, colaboratori, oameni intervievați spontan pe stradă, etcetera. De ce am zis că „bucureșteană”? Așa e, nu e numai bucureșteană, poate fi la fel de bine și constănțeană și ploieșteană și craioveană. Dar na: Bucureștiul e esența distilată, acolo găsim modelele. 

Un gând despre “Scurtă observație cu privire la intonația bucureșteană

Lasă un răspuns

