Se dădu acu o săptămână o situație a prețurilor din România, respectiv din București: un coș cu produse zilnice, și prețurile la raft din Billa, Auchan, Cora, Carrefour, Mega Image și real,-. Articolul și tabelul comparativ aici. Văzând prețurile… am mustăcit oleacă, și m-am pus pe treabă: aveam suspiciunea că Bucureștiul e mult mai scump decât Berlinul. Bine: nu e de azi, de ieri suspiciunea asta (și se fapt e mai mult decât o suspiciune) – însă na, când ajung prin România nu am prea multă treabă prin supemarketuri, iar atunci când am… nu stau să echivalez fiecare leu în cursul euro la zi; plus că sunt multe chestii care se compensează, și nu mai știi dacă în final ai ieșit mai scump sau mai ieftin.

Ei bine, iată:

Screenshot-2

Multe variabile în echivalarea asta, că în afară de pasta de dinți și de Milka nu se găsește nimic identic. Unde am avut dubii, am rotunjit în sus. De exemplu, Becks se vinde numai la 0,5 (la 0,33 sunt numai sortimentele „de femei”, Gold, Ice, etc), în schimb apa plată și Coca Cola nu sunt în mod normal la sticle de 2l, ci la 1,5. Am echivalat cu regula de trei simplă, și am adăugat și cei 25 de cenți care merg pe sticla de PET. Cafea nu știu să fi văzut nicăieri la 100 de grame, am echivalat. Și așa mai departe. Când nu se găsește pe aici marca respectivă (gen Vel Pitar), am echivalat cu ceva asemănător, dar nici chiar cel mai ieftin produs. Evident, nu am luat în seamă prețuri de la promoții.

Apoi am înmulțit prețul în Euro cu 4,5, ca să obțin prețul în RON. Diferența procentuală am făcut-o față de media prețului românesc, (Preț minim + Preț maxim)/2.

Deci ce ne dă?

Pâinea, laptele, zahărul și făina – precum și detergentul, șamponul și pasta de dinți. Astea conduc clar în clasament, și nici nu-i de mirare. După știința mea, laptele cel puțin e puternic subvenționat pe-aici, și așa mi se pare și normal să fie. Deci cele mai importante necesități sunt acoperite. Cu mențiunea că pe aici nu e moda detergentului capsule, așa că am pus și eu cel mai scump Ariel pe care l-am găsit, echivalat pt 32 de spălări.

Dup-aia mai sunt produsele la care am pus conștient un preț mai mare, pe principiul „să fie”. Deci la ulei, la Milka, la detergentul de vase – acolo marja e așa de mică încât putem considera prețurile identice.

Coca Cola, în schimb, e mai scumpă. Cu apa arată dubios clasamentul (nici n-am luat marca cea mai ieftină) – dar trebuie să recunosc că nu mă pricep: pe-aici apa de la robinet e minunată, apa îmbuteliată se poartă mai mult în geantă. Cartofii, nu-mi explic de ce, mi-au atras dintotdeauna atenția că-s mai scumpi pe-aici. N-am înțeles de ce.

No: în final, rezultatul de -7.41% mi se pare satisfăcător. Corespunde suspiciunii mele că, deși unele chestii se compensează, per ansamblu prețurile bucureștene sunt nițel mai mari. Culmea e că prețurile rădăuțene sunt încă și mai mari!

Deci? Deci nimica. Am aflat ceea ce vroiam să aflu.

Lasă un răspuns

