Tot ascultând emisiuni pe teme economice în ultima vreme (Moise Guran, mai exact), și tot auzind de reticența românilor la plata cu cardul, mi-am adus aminte de un moment amuzanto-penibil care să confirme asta cu reticența.

Eram cu un grup de prieteni la un bar-restaurant și veni momentul plății. În Rădăuți, menționez. Eu întârziasem mai mult pe-acasă cu aranjatul, și în drum spre centru m-am gândit că și-așa-s în întârziere, iar să mă duc să scot bani de pe card e un ocol de care nu aveam chef… ei!, bine că localul unde aveam întâlnirea accepta plata cu cardul, numa’ bine mi-am luat de-o grijă. Așa că ajunsesem la cârciumă fără lichidități, și așa m-a prins și momentul achitării facturii. Cum nici comerciantul român nu e tocmai customer-friendly, pretenția de a plăti doar consumația mea cu cardul ar fi fost de-a dreptul fantasmagorică pentru urechile chelnerului – drept pentru care m-am oferit să achit toată factura cu cardul, iar restul să mi-l recuperez sub formă de cash de la restul participanților, care și-așa trebuiau să plătească.

Ei, și-n momentul propunerii mele s-a ridicat masculul alfa de la masă și a intervenit fulger în biznisul meu cu chelnerul – că nu, că plătește el tot, face el cinste. Să salveze o demoazelă strâmtorată, pasămite.

Mna: ce să zic? La o analiză rapidă era clar că, dacă mă opuneam, nu făceam decât să dau problemei mai multă importanță decât ar fi meritat. S-ar fi făcut o întreagă dramă acolo la masă, „nu că nu-i nevoie” – „dar insist!” – „dar te rog nu insista!” – dialog care, în societatea românească, din păcate nu e luat în serios, ci mai mult ca un semnal că cineva se lasă rugat. Așa că am acceptat. Omul oricum era convins că, dacă m-am oferit să plătesc cu cardul, asta înseamnă că nu mi-am permis consumatia, și acuma trebuie să mă scarpin prin economii ca să nu mă fac de rușine. Iar ca omul ăla… mai sunt o grămadă.

Deci da: cu mâna pe inimă, în România cardul se folosește numai o dată pe lună, să-ți ridici salariul. N-am nici cea mai vagă idee unde țin oamenii ăștia banii prin casă – unde? în sertar? în cărți? între ciorapi? pe toți la un loc? Schimbați în bancnote mari, ca să ocupe cât mai puțin spațiu? Împărțiți în mai multe plicuri, „pentru întreținere”, „pentru zarzavaturi”?

Lasă un răspuns

