Căutam inițial să fac o împărțire a publicațiilor românești în funcție de cum și dacă folosesc diacritice. Nu știu de ce aveam impresia că multă lume nu le folosește. Greșit: în afară de Can-Can și de HotNews, cam toată lumea scrie omenește, așa că postarea mea a rămas cam fără obiect.

De fapt nici n-am apucat să cutreier tot internetul, că m-am împotmolit în… Formula As.

Ce-mi văd ochii în fruntea paginii? Ei bine, „Urme românești: Vlahii, stăpânii Munților Tatra„.

O. Tu. Doamne. Deja începe bine. Să ne-nțelegem: n-am nici o problemă cu „urmele românești” (deși termenul e folosit impropriu, pentru că poporul român s-a format abia în… mă rog, trecem peste). Sigur că există urme românești peste tot prin vecinătăți – schepsisul fiind că fix tot așa există și urme maghiare peste tot prin vecinătatea ungurilor, urme bulgare peste tot prin vecinătatea bulgarilor… și tot așa. Că statul național e o treabă recentă, în cea mai mare parte a istoriei oamenii au fost liberi să se plimbe pe unde au avut chef, fără viză, Schengen sau alte formalități. Închidem ochii, așadar, la faza cu urmele românești – după cum închidem ochii și la contopirea termenilor de vlahi și valahi, pe care o subînțelegem.

Deci să revenim la urmele românești din articol: iată că până la urmă nucleul, cuibul, matca civilizației române au fost păstorii din Carpați. O fi. Mi-e greu să cred că doar la asta se reduce esența poporului român – da-n fine: o fi așa cum zice articolul.

Și iată că păstorii au cutreierat munții cu ocazia transhumanței, și-n felul ăsta s-au propagat de-a lungul lanțului muntos, spre Ucraina, și apoi spre munții Tatra. O fi și asta așa. Sună, la prima vedere, plauzibil. Deși eu am o nedumerire aicea: din câte știu eu, ciobanii merg ei în munți peste vară, să dea mioarelor iarbă bună de munte – dar dup-aia mai și coboară din munți, în satele de proveniență, ca să redistribuie oile către proprietarii lor, ca să vândă brânza, să… mă rog, să-și facă jobul de oieri. Și-n principal pentru că iarna pe munte nu se mai găsește iarbă de păscut. Mi-e greu să cred că ciobanul ia turma în munți, peste vară nu rămâne cu ea la stână, ci cutreieră pământul cât îl țin picioarele, iar apoi coboară în primul sat care se nimerește în dreptul său. Dar ce știu eu despre transhumanță? O fi așa cum zice articolul.

În fine, iată că ciobanii români ar fi ajuns, în decurs de câteva generații,  în Tatra, și acolo s-ar fi stabilit, ba chiar ar fi „colonizat” zona, construind sate valahe și răspândind cultura valahă. Cică: așa zice articolul. Nu ne lămurește nici ce i-a pălit dintr-o dată pe ciobanii vlahi să se lase de pribegia cu care se învățaseră deja de generații – și nici ce i-a ținut să-și mâne mioarele înspre pășunile și mai verzi și mai zemoase ale Alpilor, care ar fi la doar o zvârlitură de băț mai la stânga. În fine: îi credem pe cuvânt pe cercetătorii amintiți în articol, precum și izvoarele invocate prin muzeul de la Roznov. Nici nu verificăm cine-s acești cercetători – da-n schimb murim de curiozitate să vedem ce anume se prezintă pe-acolo pe la Roznov. Cine știe?, poate că au, totuși, dreptate – nu?

Deci am stabilit, prin trei ocoale de tot atâtea paragrafe, că nu dăm nimănui în cap, nu respingem din start nici o opinie – și, cel mai important: chiar dacă suntem sceptici ne arătăm deschiși la argumentele celorlalți, și la o adică am putea fi chiar convinși.

Dar cu o anumită treabă nu suntem de acord: chiar dacă ciobanii vlahi au colonizat munții Tatra, chiar dacă există urme de vlahi pe-acolo, chiar dacă au făcut și-au dres… nu se justifică titlul de „Stăpânii Munților Tatra”. Sub nici o formă, oricum ai da-o. E doar un titlu bombastic care dezvăluie tendințele protocroniste, pan-vlahe sau tracomane, din aceeași oală cu muntele sacru din Bucegi și cu colonizarea Romei de către daci. Și cu atât mai mult crește schepsisul (ba chiar zeflemeaua ironică, la o adică) din partea celor necredincioși.

Lasă un răspuns

