Am mai remarcat pe-aici, din când în când, cum mi se pare de mare prost-gust comentariul în derâdere despre înfățișarea/ limba/ gusturile/ apucăturile/ cultura altor popoare. Mi-e lene să caut linkuri demonstrative prin istorie, mă crede lumea pe cuvânt că am mai zis. Atenție: mă refer la comentariul în derâdere. Cu puțină bunăvoință și inocență se pot face comentarii absolut amuzante despre cum sunt ceilalți altfel, fără ca asta să-i facă să pară mai prejos. Din păcate însă nu suntem cu toții britanici de educație veche ca să stăpânim meșteșugul ăsta – așa că oferta de hăhăieli pe teme interculturale e constantă și inepuizabilă.

p1000432În ultima vreme mi s-a construit impresia că relațiile economice bilaterale dintre români și moldoveni sunt ceva mai strânse decât înainte. Asta pentru că am auzit din ce în ce mai des despre foști colegi de facultate care se deplasează în interes de serviciu peste Prut. Poate că nu a crescut decât accesul meu la informații despre afacerile moldo-române – habar n-am, și nici măcar nu e important. Important e cum anume am aflat că Moldova e și ea, mai nou, o destinație business: păi pozele de pe Facebook. Și nu poze cu monumentele din Chișinău – ci, ați ghicit, poze cu diverse indicatoare, afișe și anunțuri. Și comentariile de rigoare – dar toate din aceeași sferă: bha-hha-ha!, ce limbă stâlcită vorbesc și ăștia!

Apropo: mă-ntreb câți dintre vizitatorii noului val recunosc clădirea din poză…

Ărmm… ce să zic? Limba moldoviniască are un incontestabil parfum, e înduioșătoare chiar, și unele expresii sună de-a dreptul delicios pentru români. (Lăsăm chestiunea politică din centrul diferențierii limbii române, că aia n-are nici un haz). Deci așa, în sine, e de înțeles de ce stârnește zâmbete. Plus: cultura fraților de peste Prut are comicul ei marcat de sărăcie și de improvizație, vezi Igor Cobileanski. Sursa de umor este deci garantată.

Când eram mică, în anii ’90, vremea „ajutoarelor” aducea prin România și diverși occidentali curioși. România anilor ’90 fiind foarte asemănătoare cu Moldova zilelor noastre, se știe. Iar raportul străinilor cu o țară atât de săracă scotea la iveală imediat dacă veniseră echipați cu o anumită doză de respect. Așa că au devenit clare categoriile: erau oamenii curioși, amabili, fără pre-judecăți pe de o parte, iar pe de altă parte erau oamenii pentru care era limpede că veniseră în lumea a treia, și nu reușeau să ascundă convingerea asta. Și unii, și ceilalți erau bine intenționați, fără îndoială – dar substratul se vedea mereu foarte clar. Mai mult: chiar încă în anul domnului 2013 m-a șocat să văd, în autobuzul de la Otopeni, doi danezi (?) care se aflau evident pentru prima dată în România, și care zeflemeau acid absolut tot ce vedeau în jur, de la autobuz la mașini și spații verzi. O oră m-am holbat la ei întrebându-mă „Voi ce dracu căutați aicea? De ce nu sunteți acasă, la căldurică, la familiile voastre, în patria voastră superbă, să ne lăsați pe noi în pace?”. Iar când, la sfârșit, au avut o problemă cu biletele, mi-a părut efectiv rău că a) controlorul a fost super amabil, și că b) s-au găsit două femei vorbitoare de engleză care imediat au sărit să-i ajute. Nu-și meritau ospitalitatea, că nu veniseră cu nici un fel de respect la ei.

Una peste alta, știu (și cred că de fapt toți ar cam trebui să știm) cât e de insuportabilă, de nelalocul ei, și mai ales de urâtă zeflemeaua gratuită. Așa că, dacă nu ai cine știe ce idealuri de umanitate, măcar ferește-te să devii penibil în ochii celor pe care tocmai îi crezi inferiori.

Ah, și încă ceva: orice glumă repetată, oricât ar fi de bună, se răsuflă. Dacă ai fi primul explorator care a pus piciorul în Republica Moldova, va fi savuros și interesant orice vei avea de arătat. Dar dacă toată lumea se crede primul explorator care a pus piciorul în Republica Moldova, și n-a mai văzut Facebook-ul asemenea poze iscusite…

Lasă un răspuns

