N-am avut niciodată de-a face cu cărțile în format audio, nici nu m-a atras ideea.

Asta până săptămâna trecută: la un moment dat s-au aliniat astrele: nevoia mea de o voce pe fundal care să-mi spună ceva interesant, plictiseala față de Marele Internet Plin de Știri și epuizarea documentarelor BBC relevante… s-au întâlnit cu remarca unuia despre o carte audio – remarcă spusă într-un context oarecare, în treacăt, fără importanță. Dar la mine s-a aprins becul: ia uite cum nu mă gândisem la resursa asta!

Ei bine, și la o căutare de suprafață prin LibriVox și prin OpenCulture evident că am dat peste niște mine de aur, de nici nu știam cu care să încep. Dar ce-am observat:

  • În primul și-n primul rând: vocea cititorului face întreaga diferență. Oricât de minunată ar fi cartea, dacă vocea nu e caldă, calmă și neutră, se strică întreaga experiență. 
  • NU există cărți în românește. Punct. Nici măcar pe Tilulilu – să nu mai vorbim de LibriVox sau OpenCulture.
  • Punctele anterioare, coroborate, rezultă în al treilea: pe Trilulilu există o singură carte în format audio, și anume „Istoria Religiilor” a lui Eliade. Puțin da’ bun, zic. Ce folos că nici nu e întreagă, e și segmentată prost – și, MAI ALES, e citită de o voce iritantă. Deci pică.
  • Dacă cineva are curiozitatea de a căuta „Istoria Religiilor” pe Trilulilu, și tastează „Istoria” în câmpul de căutare…. ei bine… i se sugerează în primă fază „Istoria Manelelor”. Evident că am intrat, că doar curiozitatea moarte n-are. În Volumul I, „Manelele anilor 2000” carevasăzică, n-am recunoscut absolut nici una. [Dreptu-i, am ascultat pe sărite, fragmentat – cine știe ce-am ratat?]. Mă-ngrijorez. încep să pierd cotactul cu rădăcinile!
  • Se propune și „Istoria Românilor”. Opa! E tocmai istoria lui Neagu Djuvara! Măi să fie, ce surpriză! Și tare am impresia că e fix vocea lui acolo pe aparat. Bravo!

No și gata salata: cred că am încercat toate cotloanele netului românesc pe această temă, nu-mi rămâne decât să mă mulțumesc cu pronunția britanică a apelativelor rusești. Sau, mai rău, americană.

Lasă un răspuns

