M-am uitat şi eu la TPB AFK, cel mai recent documentar despre The Pirate Bay, care urmăreşte îndeaproape viaţa a 3 tipi mai importanţi din organizaţie. Poate chiar cei mai importanţi. Viaţa lor în raport cu procesul pe care l-au străbătut cu greu, şi în cele din urmă pierdut. Se găseşte la liber pe YouTube – ar fi chiar culmea ca tocmai un film despre TPB să nu se găsească la liber pe net.

Amu… Nu ştiu ce să zic. De fapt nu ştiu cum să zic, cum să exprim mai clar măsura de 101% în care rezonez cu TPB. Sper că se subînţelege, că presupun că n-am cititori bătuţi în cap.

Şi atunci când piticul dinăuntru îţi zice că TPB e o normalitate care trebuie acceptată, nu e de mirare că apar studii pe bandă rulantă, care studii demonstrează că pirateria online nu afectează industria muzicală în general. Şi că da, industria trebuie să se adapteze la realităţile secolului 21 şi basta. Iaca cel mai recent studiu. Şi iaca unul mai vechi, de când cu MegaUpload. Care dau nişte rezultate de bun simţ, le vede oricine. Până şi un studiu care contrazice concluziile astea – studiul ăsta – îşi recunoaşte limitele.

Am mai spus-o, şi de când am spus-o nu s-a schimbat nimic: încă n-am văzut absolut nici un actor de Hollywood/ muzicant care să moară de foame în zilele noastre, din cauza pirateriei. Pe de o parte, dacă casele de producţie vin cu plângeri de acoperire pierderi în valoare de 13 milioane de dolari (cum zice în film), păi asta nu e decât ipocrit: Piraţii din Caraibe e cel mai scump film produs vreodată, cu 300 de milioane de dolari. (Lista de filme scumpe e lungă, şi toate sunt în sute de milioane de dolari). Dacă un singur film suge atâta bănet, atunci e clar că 13 milioane sunt doar firimituri, iar cei care dau în judecată TPB pentru suma asta ar trebui să se întoarcă ruşinaţi acasă.

Ah da, şi încă ceva: cum dracu au calculat ei pierderile alea? Mă depăşeşte. Încă nu s-a găsit nimeni până acuma să calculeze costurile de oportunitate, şi nici o firmă din lumea reală încă n-a pus chestiile astea în bilanţ. E ca şi cum eu aş spune că cititorii acestui text îmi datorează 1 milion de dolari: pentru că dacă n-ar trebui să scriu textul ăsta, aş fi la Las Vegas câştigând la Black Jack. Cine poate să mă contrazică? Mai mult: cei de la Las Vegas mi-ar fi datori chiar 2 milioane de dolari, pentru că în loc să stau la Black Jack-ul lor, aş fi în Macau, câştigând 2 milioane de dolari!

Lasă un răspuns

