Ce trebuie să citesc, ce-aș vrea să citesc, și ce citesc de fapt

„Trebuie”, pentru că stă cartea aia pe noptieră de vreo două luni deja. Și na: simțul datoriei. Atemschaukel (Leagănul respirației), al Hertei Müller. Cu atât mai mult simț al datoriei, din moment ce e așa un nume de sonor.  L-am luat din curiozitate, să văd care-i marea chestie cu madam Müller. Și… de scris, scrie într-adevăr deosebit. Mă refer la formă: alegerea cuvintelor, construcția tablourilor, abordarea – toate-s fine și atent alese, ai impresia că femeia s-a aplecat asupra fiecărui cuvând și asupra fiecărei propoziții, distilând în cele din urmă cele mai bune alegeri dintre cele mai bune. Ori că e un talent înnăscut. Conținutul… na, nu are cum să mă șocheze. Sunt familiarizată cu ororile din lagărele comuniste, am mai citit de-astea, și sincer… din acest punct de vedere memoriile țărăncii Anița Nandiș-Cudla (20 de ani în Siberia) sunt cel puțin la fel de cutremurătoare. De fapt cred că e foarte bine venită comparația: dacă ar fi să reprezint cărțile prin flori, atunci „20 de ani în Siberia” e ca o floarea-soarelui rotundă, vie, pregnantă, necizelată, sinceră – în vreme ce „Leagănul respirației” e ca o orhidee gingașă, căreia îi descoperi frumusețea abia privind atent la toate detaliile (și ce detalii!). Probabil că tocmai de-asta nu m-a prins prea tare și de-aia stă pe raft de 2 luni deja. Îmi stabilesc solemn un obiectiv pe 2012: să termin Atemschaukel.

„Aș vrea” pentru că în privința lui Salman Rushdie curiozitatea încă nu e satisfăcută. N-am citit încă nimic de el, nu știu cum scrie… tot ce știu este că „Versetele Satanice” au făcut mare vâlvă în Orientul Mijlociu, care vâlvă a culminat cu ordinul nuș-cărui Ayatollah din Iran către toți musulmanii să-l omoare pe Rushdie. Drept pentru care bietul om trăiește ascuns din 1989, de când a făcut boacăna. Deci na: să văd și eu care-i marea boacănă. Știu, sunt pe net comentarii și relatări, înțeleg că e vorba despre interpretarea „alternativă” a unui fragment din Coran… dar nu am binevoit să le citesc. Mai întâi citesc eu cartea și dup-aia discutăm. Dar na: nu mă pot apuca de Versetele Satanice atâta vreme cât de pe noptieră mă mustră Atemschaukel-ul de care povesteam adineauri. Deci na: mă uit la carte pe raft și sper s-o încep cel târziu în vacanța de iarnă.

„De fapt” citesc o bălărie. „Cum să-ți câștigi prieteni” îi zice. Cică e una din cele mai bine vândute cărți de self-help din toate vremurile, zice Wikipedia. Nici nu mă mir. Am dat peste ea din întâmplare și m-a atras imediat prin, ei bine… monstruozitatea titlului. Ia să văd dom’le, care e metoda de a-ți face prieteni așa, ca la carte? Până acuma m-am descurcat excelent fără cărți și reguli, dar cine știe ce deficiențe oi avea fără să știu nimic de ele?
Mă așteptam la tot ce e mai rău – și, ei bine, am avut și surprize. În primul rând capitolele intitulate bombastic „6 reguli pentru atunci când vreți să vă faceți prieteni”, „Metodă de a vă face prieteni cât ai zice pește”, „12 pași de urmat”, etc. Mă rog, asta nu mă miră. Ce m-a mirat a fost prima regulă: „Nu criticați”. Nu mi-ar ajunge toată Foarfeca să povestesc și să explic enormitățile din acel capitol! Exemplele abil alese, cărora nici o gospodină nu le-ar putea rezista. Argumentația aparent logică la suprafață, dar de fapt puerilă ca un biberon. Contradicții, istorioare moralizatoare prefabricate, tot tacâmul. Ca să nu mai spun de ideea în sine: păi cum adică să nu critici?! Să nu judeci, să nu critici fără respect, să nu critici fără rost – asta da. Dar cum așa, să nu spui dacă ceva nu merge???
Și în fine: multe, multe altele, nu are rost să risipesc pixelii Foarfecii cu de-astea. Atâta-i că bălăria asta mă ține cu sufletul la gură, și în felul ăsta nu am cum să termin Atemschaukel-ul. Și, prin urmare, nici cum să încep cu Versetele Satanice.

Lasă un răspuns

