Notă: nu vreau să iasă că îl completez pe Cioran, şi nici nu am pretenţia că ideile astea nu le-a avut nimeni înaintea mea. Dar na: în răcoarea dimineţii, pe drum spre metrou, se întâmplă să mă năpădească inspiraţia. Aşa că zic şi eu ce-mi trece prin cap.

Văzând ce-a mai accesat lumea la mine pe blog, am ajuns să-mi recitesc postarea din 5 aprilie 2007 (ehei!, câtă vreme a trecut de atunci!), în care treceam în revistă ideile care mi-au plăcut din cartea lui Cioran, „Neajunsul de a te fi născut”. Şi printre ideile alea, una subliniată pentru că la momentul acela mi s-a părut de reţinut: „N-are convingeri decât acela care nu a cercetat nimic temeinic”.

Zilele astea, din întâmplare, ajungeam la concluzia că nu poţi cerceta nimic temeinic dacă nu eşti cu adevărat detaşat de subiect. Trebuie să te poţi lepăda de toate pre-judecăţile şi de toate clişeele (conştiente sau inconştiente) dacă vrei să câştigi perspective cu adevărat interesante. N-o să poţi pune întrebarea „Căpşunele sunt fructe sau legume?” dacă tu deja ştii de la supermarket că ele sunt fructe, iar cazul în capul tău deja e clasat şi nu mai merită atenţie. Un copil care însă nu ştie nimic despre căpşune e îndreptăţit să pună întrebarea asta, aparent stupidă, şi evident din partea cuiva care nu are habar despre ce vorbeşte. Dar, punând-o, deschide calea către o nouă descoperire: bă, până la urmă căpşunele îs legume, tehnic vorbind. Ca să vezi!
Deci avem acuma aşa: N-are convingeri decât acela care nu a cercetat nimic temeinic (Cioran). Şi mai avem că Nu poate cerceta nimic temeinic decât acela care e complet detaşat de problemă (Foarfeca).
De unde deducem că
(A) Cel care a cercetat ceva temeinic la viaţa lui a fost în stare să se detaşeze de problemă la acel moment, în aşa fel încât să poată vedea toate feţele obiectului.
(B) Cei care „ştiu tot” şi au o părere despre orice sunt prea închistaţi în pre-judecăţi încât să poată cerceta ceva temeinic – şi, într-un final, să şi cunoască ceva temeinic.

Deci? Deci nimica: am ajuns la nişte concluzii de bun simţ. Doar că nu am scuipat concluziile aşa, din cer senin – ci am ajuns la ele printr-un exerciţiu de gândire. Fără alte pretenţii.

Lasă un răspuns

