Nivelurile de afirmare

Deci postarea de ieri cu parola e un test, așa cum o sugerează și titlul. Vroiam să văd dacă merge, cum merge, etc. Cine nu știe parola înseamnă că n-are treabă.

De câteva zile mă preocupă acut o treabă: să învăţ cât mai repede arta de a-mi da importanţă. Nu glumesc, şi nici nu fac sarcasme.

Am fost educată să nu deranjez. Să fiu discretă, politicoasă, să lucrez curat şi repede. Să fiu, cum se spune, „simţită”. Având o soră mai mică, mi-a fost inoculat principiul de a face lucrurile în aşa fel încât „să aibă şi următorul” – să nu-mi rup hainele, ca să rămână pentru sora; să nu mănânc toată tava de prăjituri, că poate vrea şi aia mică. Şi tot aşa. Am fost mereu îndemnată să-mi măsor vorbele, să-mi văd de treabă, să mă uit la cei care mă enervează şi să nu fac ca ei. Să nu exagerez cu nimic, că exagerarea e mereu dizgraţioasă. Oamenii care-şi dădeau prea multă importanţă – mai ales formele fără fond – erau aspru criticaţi în discuţiile din familie. În schimb, era de o mie de ori mai bine să ai răbdare şi să te faci respectat fără ca s-o impui explicit. Mai mult: de o şi mai mare apreciere se bucura (şi se bucură încă) o anumită eleganţă a comportamentului, o anumită atitudine de „domn”, care ştie nu doar să rezolve problemele, dar încă să le şi rezolve într-un mod frumos.

No în fine: tot ce are de-a face cu discreţia, cu răbdarea, cu corectitudinea şi cu amabilitatea. Bine, pentru a ajunge la practicarea virtuţilor ăstora trebuie ca, în substrat, să mai funcţioneze nişte abilităţi. Cum ar fi, de exemplu, capacitatea de a umbla cu ochii deschişi, mereu conştient de ceea ce se întâmplă în jur, mereu atent la nevoile celorlalţi. Şi, în fine, naturaleţea de a-i plasa pe cei din jur în centrul atenţiei, de a face în aşa fel încât să fie bine, în aşa fel încât ceilalţi nici să nu simtă frecuşurile unei situaţii, dacă acestea pot fi evitate. Să fii în stare să-ţi faci programul în funcţie de programul altora. Şi aşa mai departe.

Iar aici apare o problemă: dacă eşti discret, şi dacă chiar eşti bun la capitolul discreţie şi ne-deranjat oameni… îţi atingi obiectivul: nu eşti observat. Lumea nici nu ştie că exişti, că ai şi tu o viaţă. Ba mai mult: lumea se obişnuieşte cu starea lucrurilor, li se pare normal. Adevăru-i că nici nu poţi să-i condamni pentru asta: nu le-ai comunicat niciodată ce hocus-pocus faci, cum te pliezi tu pe nevoile lor, cum ţii seama de ei în ceea ce faci. Ei fiind prieteni, colegi, vecini, rude. Te-ai întrebat mereu: pentru ca lucrurile să rămână în regulă, trebuie să fac asta? Pot să fac asta? Dacă doar făcând asta stă în puterea mea să evit complicaţii, atunci o fac!, la dracu. Asta însemnând orice compromis, de la plecat cu o oră mai devreme de la serviciu până la a fi mereu acela care sună un prieten să-l scoată afară. Chestii care în general presupun a te pune pe tine pe plan secund.

Ei, dar iaca: mi-a luat 27 de ani să învăţ că mai există un nivel de invizibilitate. Nu mai ajunge doar că eşti trecut cu vederea. Nu. Vârful este atins abia după ce tu, terminându-ţi treaba fără fanfară, şi făcând curat în urma ta… te trezeşti apelat cu „am observat că nu prea faci asta„. Asta însemnând exact ceea ce tocmai ai terminat de făcut – orice, de la spălat vase la citit cărţi de specialitate. O interpelare care nu poate decât să te lase perplex. Să ne-nţelegem: nu c-aş fi eu campioana discreţiei invizibile, dar chiar şi aşa, tot mă văd în dezavantaj.

Aşa că de-aia spun de arta de a-ţi da importanţă. Se pare că trebuie s-o faci singur, că altfel nu ţi-o dă nimeni. Numa’ na: trebuie să fie şi o artă la mijloc, o posibilitate de a o face fără să pici în ridicol sau să enervezi pe cei din jur.

Am în minte câteva posibile modele de urmat. Mă apuc de o cercetare mai serioasă.

Lasă un răspuns

