Ziceam pe aici, dacă-și mai aduce aminte cineva, că dacă aș avea posibilitatea, m-aș apuca de scris la Wikipedia românească. Din convingere, poftim.

Pentru că iaca: m-a întrebat cineva, interesat, care ar fi marele epos al poporului român. [Mă rog, dacă zic „marele”e deja pleonasm – dar chestia trebuie să fie totuși mare]. Și m-am gândit că na ghinion, românii nu au ceva comparabil cu Cântecul Nibelungilor sau cu Odiseea sau cu Don Quijote, iar literatura română propriu-zisă începe tocmai abia la 1500 – da’n schimb există cele 3 mituri fundamentale despre care am tot învățat la școală. Și care, trecând proba timpului și a filtrelor critice la mine, se dovedesc a fi într-adevăr fundamentale și reprezentative. Nu de alta, dar revizuind multe chestii învățate la școală am descoperit pe alocuri monstuozități și neconcordanțe incredibile. În fine, nu e ăsta obiectul discuției. Ziceam de cele 3 mituri fundamentale – Miorița, Meșterul Manole și Zburătorul. Care, cumva, nu sunt cuprinse în articolul Wikipediei despre literatura română – pe undeva justificat, deși nu era rău să fie amintite. Dar dacă nu le găsești la capitolul „Literatura română”, apăi le cauți automat la rubrica „Folclorul românesc”.

Ei bine, iaca articolul românesc despre folclorul românesc. Jenant până la lacrimi. Și, inexplicabil, articolul în engleză – mult mai amplu și mai documentat, ba chiar mi-e că e deja mult prea științific pentru nivelul cerut de Wikipedia. Sau mă rog, oi fi eu aia incultă fiindcă n-am auzit de jumătate din „miturile românești care fac parte din cultura internațională”. În care oricum sunt amintite numai 2 din cele 3 mituri, ca de altfel foarte adesea și la școală: am tot buchisit Miorița și pe Manole, da’ când cu Zburătorul… mai mult via Eminescu, altceva nimica.

Lasă un răspuns

