Mă găseam zilele trecute pe undeva pe net, într-un context oarecare aveam de-a face cu exprimarea unei opinii de către un pakistanez. Pe un subiect oarecare. Incredibil de insightful, super relaxat, un vocabular de om extraordinar de cult, un simț al umorului inventiv, copilăresc, dar totodată erudit și cunoscător. Neimportant cine, când, despre ce.

Și m-am surprins în fața unei surprize: cum de mi-e greu să atribui poporului pakistanez un simț al umorului? Sau – prin extensie, că tot cercetăm aicea – de ce mi-e greu să-mi imaginez un hacker din Chile? De ce îmi pun întrebarea [naivă] dacă or avea universități în Somalia? Ba chiar – fără supărare – am greutăți să-mi imaginez un activist WikiLeaks din Franța sau din Italia. Nu mai spun de inventivitatea infracțională la nemți…

Nu știu ce-mi lipsește din cultura antropologică de nu pot alătura noțiunile astea. Și, cum nu mă cred prea specială, îmi imaginez și pasul următor în logica inducției: dacă eu am problema asta, înseamnă că or mai fi și alții. Te pomenești că majoritatea oamenilor văd lumea în felul ăsta? Te pomenești că inclusiv oameni cu școală, conducători, oameni cu influență?

Evident, avem de-a face cu clișee sociale, stereotipuri învățate din filme, și așa mai departe. Nu intrăm în detalii, eu doar vroiam să punctez o situație.

3 gânduri despre “Culturi cunoscute personal, culturi cunoscute din cărți, culturi necunoscute

    1. Păi mă bucur să constat că, iaca: nu sunt singura.
      Nu de alta, dar nici nu știu ce e mai rău: să am totuși o noțiune oarecare [culeasă din cărți/ filme] despre o cultură pe care nu o cunosc personal – cum e, să zicem, cultura indiană – SAU să nu știu absolut nimic despre o altă cultură, pe care tot nu o cunosc personal – cum ar fi, să zicem, poporul din Timorul de Est.
      Nici una nici alta nu-mi inspiră simțul umorului – una pentru că n-am absolut nici un reper legat de ea, cealaltă pentru că în cunoașterea gata-prefabricată pe care mi-am însușit-o nu e cuprinsă și această trăsătură.

Lasă un răspuns

