Și ce logică strâmbă au declarațiile de genul ăsta: (m-am mai plâns pe-aici pe tema asta, dar niciodată nu e suficient)

Toți am trecut printr-o școală, și toți am gândit treaba asta la un moment dat. Dar între timp s-au desprins și ultimii fulgi de boboc, am mai învățat una-alta din viață… hai, gata cu copilăriile.

Nu îmi vine să cred câți adulți în toată firea, cu capul pe umeri cică – ba chiar, culmea!, cu ceva școală la activ – recurg la argumentul ăsta absolut pueril atunci când se plâng de sistemul de educație. De fapt argumentul nu e pueril, e pur și simplu greșit – doar greșeala e puerilă. „La ce mi-au folosit toate integralele cu care a trebuit să-mi bat capul în liceu?” e o frază recurentă a celor care au urât matematica. Sau „la ce-mi folosește să știu anii de domnie a lui Ștefan cel Mare?”. Ei, rahat!

Eu zic ca, înainte de intrarea în clasa I, să organizăm un sistem de admitere cu pălărie, ca în Harry Potter. Numai că, pălăria, în loc să citească abilitățile copilului și să-l repartizeze către profilul care i se potrivește – mai bine să-i prezică direct viitorul în amănunt. Iar în consecință să printeze o listă  cu domeniile și mai ales cărțile care-i vor folosi copilului, și absolut toate informațiile de care va avea vreodată nevoie – inclusiv ecuațiile de gradul 2, exemplele cu subjonctivul din franceză și formula chimică a THC-ului. Atenție: numai și numai chestii pe care le va folosi măcar o dată în viață! De fapt, dacă tot e acolo [pălăria, zic], eu spun să facă totuși și repartizarea pe profile – nu de dragul rămânerii la litera cărții, ci pentru că oricum abilitățile de la 7 ani nu mai evoluează, iar preferințele și interesele nu se mai schimbă în veci, doar se știe.

Așa că hai să punem mână de la mână să organizăm o pălărie de-asta. Ne-ar face la toți un bine – celor nemulțumiți o să le închidă gura, iar nouă ăstora celorlalți o să ne ia o sâcâială de pe cap.

3 gânduri despre “Mvai cât mă enervează!

  1. Sunt utile si lectiile de matematica, pentru ca dezvolta un sistem de gandire!

    Dar e ciudat ca se puna atat accent pe unele informatii pe care marea majoritate le va uita si in acelasi timp sa se ignore lectii practice de viata: cum sa gestionezi bugetul lunar, ce sa faci cand se sparge o teava, cum sa faci fata esecurilor, cum sa comunici o idee in cuplu/ familie… Adica lucrurile care pot cauza mai multe probleme in viata de zi cu zi decat ecuatiile de gradul II.

    Intrebarea finala e ce vrem de la sistemul educational, solutiile vor fi apoi usor de aplicat.

    Poate vine Valentina cu linkul despre organizarea sistemului educational in tarile nordice!

    1. Dap, despre țările nordice aud și eu că au un sistem educațional extraordinar – deși nu cunosc îndeaproape ce presupune el, și deci nu mi-e clar ce anume îl face așa de extraordinar. Îmi place să cred că învață gândirea critică, încurajează curiozitatea, și pune accentul pe legătura dintre informații.
      Pentru că, uite: experiența m-a învățat că inclusiv informațiile aparent inutile gen „porumbul are semințe monocotiledonate” pot avea o utilitate în viață – cel mai probabil una indirectă. Nu-ți folosește informația asta nici la serviciu, nici în piață, nici când te dai pe net. Dar e posibil să-ți pice bine la, să zicem, o petrecere. Să fie fix întâmplarea prin care ajungi să stai de vorbă cu o persoană interesantă, iar conversația aia să fie începutul unei amiciții. Sau momentul în care ești remarcat de cineva important. Sau mai știu eu ce. [Sau măcar în felul ăsta să petreci o seară drăguță – tot e ceva!]
      De-aia aș prefera ca sistemul educațional să încurajeze curiozitatea și cititul în toate direcțiile. Copiii să bage la cap oricâte informații au posibilitatea. Dar nu cu forța😉

      1. Sau poate iti foloseste la „Vrei sa fii milionar” :p
        Poate ca intrebarea lor in privinta integralelor nu e total gresita, explicarea utilitatii informatiilor face procesul invatarii mult mai usor, dar asa cum spune si tipul din emisiunea despre care vorbea Aalecs, Garantat 100%, matematica este un element cheie in procesul de intelegerea informatiilor.

        Link-ul cu emisiunea:
        http://www.tvr.ro/inregistrari.php?file=DATA-2012-03-08-0-39.flv&id=Garantat%20100%

Lasă un răspuns

