Documentarul Meltdown [găsibil în întregime pe YouTube] este o explicație în 4 părți despre criza economică mondială – de unde a venit, cum a început, cum s-a manifestat, etc. Într-adevăr, un documentar decent, suficient de dinamic, nu exagerat de tehnic, mna: merită văzut. Mai ales că, eu una, privind la el am avut o revelație năucitoare.

Ăsta e un episod de la mijloc, despre efecte și manifestări. Și chiar de la început este vorba despre sindicate și despre revoltele muncitorilor din fabrici care dădeau să se închidă. De pe la minutul 5 se povestește despre cazul „Caterpillar”, Franța, martie 2009. Când mai-marii companiei au anunțat închiderea fabricii din Grenoble, muncitorii s-au răsculat, i-au luat ostatici pe directori în birouri, și până la urmă au obținut ceea ce li se cuvenea de drept. În sine, povestea e o mizerie [închideau fabrica nu pentru că ar fi fost pe pierdere, ci pentru că nu producea suficient profit] – dar mie mi-a atras atenția un detaliu: de ce nu-mi sună cunoscut? În primăvara lui 2009 eram încă în România, eram bine conectată la net, pe vremea aia citeam ziarele cu spor. Iar ăsta e un eveniment suficient de important încât să apară în toate ziarele din lume.

Ia hai să fac eu o cercetare în trecut. În primul rând, să verificăm dacă știrea a fost într-adevăr notabilă [sau poate doar mi se pare mie?!]. Dap, a fost: CNN îi acordă nu unul, ci două articole, pe măsură ce situația evoluează; Frankfurter Allgemeine zice și el despre asta. Mai departe nu mai caut, mi-ajunge și atâta. Deci are rost să caut în presa românească.

Pfuai ce surpriză! Dacă facem o căutare prin hotnews.ro după termenul „Caterpillar”, o să știe bunăoară despre anunțul companiei de a disponibiliza niște mii de oameni la nivel global. Iaca, există articol. Dar când, la câteva săptămâni dup-aceea, se întâmplă treaba aia în Franța… tace chitic. În lista cu rezultatele căutării nici pomeneală de vreo informație pe acest subiect. Măi să fie. Tocmai mie să mi se întâmple să descopăr asemenea treabă, eu, care îs mereu sceptică la sloganurile placative gen „Presa minte” și „Toți fură”? Pe Mediafax.ro fix aceeași situație: au reușit să afle de anunțul cu disponibilizările, dar când vine vorba de ceva acțiune… liniște. N-am mai căutat în alte părți, e suficient și atâta.

Mna, normal: prima întrebare care vine în cap este „de ce?”, iar prima explicație care vine automat este „să nu dea idei sindicaliștilor din spațiun CDP”. Dar a doua întrebare care vine în cap este „cine a hotărât asta?”. Cum de s-au găsit toate publicațiile să tacă la unison? Există vreun filtru politic? Și dacă da, atunci are vreo listă cu subiecte tabu? Și dacă da, atunci or mai fi multe pe lista aia?

Lasă un răspuns

