Mitul somnului de 8 ore

Oamenilor le plac, fără îndoială, informațiile concise, clare, ușor de ținut minte. Primul exemplu care-mi vine în minte: rata de respingere a aplicațiilor românilor pentru viză de America este de 30%. Într-adevăr, cam pe-acolo se situează rata, însă procentul a fost calculat retrospectiv, deci e o constatare, nu un obiectiv de atins. În plus, calculele au fost făcute acum 10000 de ani. Și, cel mai important, dacă statistica spune că doar 70% din românii aplicanți au primit viza de America… asta nu înseamnă automat că fiecare dintre aplicanți are 70% șanse de obținere. La mintea cocoșului. Dar nu. Dacă omul a citit, a reținut cifra rotundă, și a mai auzit si pe alții vorbind despre ea… gata. Înseamnă că așa și este. 

La fel și cu somnul de 8 ore pe noapte. O tu Doamne. De câte ori mi-a fost dat să aud plângeri de om privat de somn… De câte ori mi s-a plâns vreun coleg/ prieten/ vecin cum că vai ce obosit/ nedormit/ somnoros e el. Și când îl întrebi cât a dormit – păi numai 7 ore. Sau 7 jumate. Pasămite nu 8 ore în cap, așa cum e indicat în Formula AS, în Cosmopolitan și în Libertatea pentru Femei. Deci clar: avem de-a face cu un om care se sacrifică, care moare încet și sigur, care într-o bună zi va cădea pe stradă de pe urma jumătăților de oră lipsă de la somnul de frumusețe. La drept vorbind, majoritatea nici nu știu exact de ce anume e bine să doarmă 8 ore, respectiv de ce anume e rău să doarmă 4 ore. Dar na.

Ce n-am auzit însă [și aici mă refer la toate cifrele rotunde luate de-a gata din cultura pop, nu numai la faza cu somnul], este să fi făcut careva o verificare critică in direcția asta. Paradoxul e că, cu cât o cifră e mai rotundă și pare mai credibilă, cu atât e mai ușor acceptată. Mai mult: dacă observația e lansată pe teren virgin [adică încă nu s-a găsit nimeni să se ocupe de problema asta înainte], cu atât va prinde mai bine în revistele de femei. Spre exemplu: încă nu avem indicații medicale în domeniul undelor electromagnetice. Dacă mâine vine careva și zice că expunerea la undele electromagnetice (WLAN, GSM) trebuie restricționată la maxim 6h/zi… pun pariu că vestea se va răspândi ca fulgerul. Indiferent dacă cel care o spune este IT-ist, medic, homeopat sau astrolog. Important e să poarte halat alb și să dea o explicație credibilă, cel mai bine în termeni de știință pop.

Dar să revenim dintre paranteze și să privim puțin mai atent la chestiunea somnului. În primul rând, mai toți oamenii de știință sunt de acord că nevoile fiecăruia variază – unii au nevoie de mai mult somn, alții de mai puțin. Depinde de metabolism, de stil de viață, de nivel de stress, de alimentație, de sport, de calitatea aerului, de etc. Pentru așa un „depinde” care nu mi-a spus nimic nou nu am nevoie să dau surse. Dar iată și niște rezultate exacte, de la Oxford Journal, cât se poate de recente: se consideră „durată normală” de somn un interval de 7-8 ore. Rezultatul cercetărilor în legătură cu incidența bolilor cardiovasculare spune clar că riscurile sunt stastistic aproximativ egale ATÂT PENTRU UN SOMN MAI LUNG CÂT ȘI PENTRU UNUL MAI SCURT. Da chiar!, cum de nu am auzit încă pe nimeni plângându-se că a dormit prea mult? Ca să vezi… 7-8h e optim din punct de vedere cardio-vascular. Bun deci.

Dar, mergând mai departe, nu numai aspectul cardiovascular e strâns legat de durata medie a somnului. Nup. Mai e și masa corporală – se știe că cei care dorm prea puțin sunt predispuși la obezitate. Plus îmbătrânirea generală. În figura de mai jos avem următoarele informații relevante, culese de la American Medical Associations Archives for General Psychiatry, Vol. 59 No. 2, Feb 2002.

(1) Durata de referință este de 7 ore – coloanele colorate cu gri mai deschis; (2) Bărbații sunt reprezentați pe stânga, femeile pe dreapta; (3) Graficul cu somniferele (primul de sus)nu ne interesează; (4) BMI (indicele de masă corporală, graficele cu buline) are nivelul optim pentru 7 ore se somn, mai ales la femei; (5) Hazardul ăla despre care zice graficul al treilea de sus se referă la mortalitate (iar corelarea dintre somn și mortalitate se traduce pur și simplu prin îmbătrânire). Deci, pe românește, cei care îmbătrânesc cel mai abitir sunt ăia care dorm peste 10h pe noapte; (6) Cu toate astea, contingentul de oameni care doarme 8h pe noapte este cel mai mare (graficul cel mai de jos).

Știu, știința pop ne învață că în timpul somnului toate funcțiile organismului încetinesc, așa că prin urmare toată uzura celulelor ar trebui și ea să încetinească – deci cu cât dormim mai mult, cu atât ar trebui să îmbătrânim mai încet. Dap, sună plauzibil. Nu-s cercetător în domeniul somnului, așa că nu știu să zic de ce se bate cap în cap teoria asta cu graficul americanilor. Dar am mai auzit povești plauzibile, pe care omul le crede pentru că sună ok, și oricum nu are cum să le verifice. Cea mai veche poveste pe care o știu zice despre Homer [parcă] care le explica grecilor antici cum că negrii au pielea neagră pentru că în rasa lor bărbații au sperma neagră. Sună plauzibil, nu? Plus că tipul se mai și lăuda că ar fi fost în Egipt și deci știe [călătoria aia e cam discutabilă, dar asta e altă poveste]. Așa că, una peste alta, asta era explicațiA existenței negrilor, la vremea aia. Mno.

În fond și la urma urmei… mi se fâlfâie cât dorm alții, atâta timp cât eu dorm cât am nevoie. Iar dacă oamenii vor să doarmă 8h/zi, să bea 2l de apă pe zi, să mănânce 3 mese pe zi, să consume 2000 kcal pe zi, să se pupe de 12 ori pe zi [dap, am citit și așa ceva, cică ăsta e nr optim], și eventual să meargă la sală de 3 ori pe săptămână… cine-s eu să-i opresc? Numa’ na… când începe smiorcăiala sau propovăduirea, atunci avem o problemă.

Anunțuri

2 gânduri despre „Mitul somnului de 8 ore

  1. Hhhaha!
    Culmea e că da… Numai că săracul personaj care a inspirat în cea mai mare parte postarea… nu știe, și oricum nici nu înțelege 😉

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s