Adaos interesant

Ziceam aici despre „circul din jurul Răposatului”, despre scenete și situații aranjate de ochii conducătorului și întru cimentarea self-esteem-ului său. Scenetele astea au și niște rude mai elaborate, și anume aranjarea fabricilor/ fermelor/ livezilor/ etc de ochii inspecției. Ca în filmul „Amintiri din Epoca de Aur”, povestea 1. Zic că-s rude astea două situații pentru că amândouă au în fond același scop: asigurarea Conducătorului că el este, într-adevăr, genial, talentat, iscusit, deștept, abil, puternic, frumos, rupt din soare. Atât ca vânător, cât și ca dansator, ca legiuitor, administrator, strateg, cârmuitor, etc.

Mno. Nu mă apuc acuma să povestesc despre vopsirea copacilor în verde sau legarea merelor în pomi – sunt convinsă că fiecare are părinți cu povești de-astea în desagă. Plus că am impresia că le-am povestit deja pe aici.

Ce-am aflat însă în cursul peregrinărilor mele pe net este că toată mascarada asta are și un nume. Adică e un fenomen cu nume, descriere, origine și analize. Se pare că noțiunea de „Potemkiniadă” este folosită în sens larg pentru orice cosmetizare de-asta de ochii sus-pușilor. În sens restrâns, se referă strict la așezări artificial făcute, cu un scop de obicei politic. Cum ar fi satul nord-coreean de carton de la granița cu Coreea de Sud, sau „comunitatea” de pe Insula Șerpilor.

În tot cazul, pe mine mă fascinează tot ce are legătură cu Coreea de Nord, toate pozele și descrierile societății și a roadelor totalitarismului. Treaba cu satul ăla nu mă miră, dar deschide drumul către alte și alte descoperiri. Dar despre astea în episodul următor.

Lasă un răspuns

