Păcălici

Situația din acest episod e simplă ca bună-ziua:

A și B fac un biznis împreună. Să zicem că B îi vinde lui A o portocală. Prețul cerut de B este de 2 lei. A plătește cei 2 lei și achiziționează portocala în discuție. B pleacă fericit acasă cu cei 2 lei în buzunar, în sinea lui bucurându-se ce ușor l-a fraierit pe A, că portocala costă în realitate 0,75 lei. „Mamă ce l-am păcălit!”, își zice B. Pe de altă parte, A pleacă acasă fiind pe deplin conștient că putea obține în altă parte o portocală cu maxim 1 leu, și știe foarte bine că B are impresia că l-a păcălit. Însă A și-a plătit fără să crâcnească cei 2 lei pentru că

– își dorea ACEA portocală și numai aceea;

– își dorea o portocală numaidecât ATUNCI;

– își dorea să cumpere musai de la B;

– alt motiv imaginabil.

Dar B nu are habar de motivele astea, el preferă să se bucure că l-a păcălit pe A. O bucurie la îndemână, fără îndoială răutăcioasă, și care are în primul rând darul de a crește încrederea în sine și amorul propriu. „Ce isteț am fost!”, nu? B a făcut profit de 166%, respectiv de 1,25 lei. Din colțul lui, A consideră că a plătit 1 leu pe portocală, iar cu încă 1 leu și-a plătit împlinirea uneia dintre dorințele de mai sus.

Nimic nou sub soare în situația asta, evident: așa funcționează economia, și nimeni nu are nimic împotrivă. Ce rămâne totuși supărător în tablou este că există încă destui care preferă bucuria simplă și rapidă a lui „Mamă ce l-am păcălit!”.

Hint: am fabricat un exemplu din sfera economică pentru că așa m-a pocnit inspirația, însă povestea nu vizează neapărat situații așa prozaice.

2 gânduri despre „Păcălici

    1. @ Cecilia:
      Mi-am permis editarea comentariului tau pentru ca politica Foarfecii este ca NU imi pun numele prin el. Nu e niciun secret cum ma cheama, insa deocamdata vreau ca Foarfeca si numele meu sa ramana disociate

Lasă un răspuns

